U drugom dijelu LOGH prikaza upoznajte se s glavnim stilskim odrednicama franšize, kao i razlikovnim momentima u odnosu na druge anime naslove, koji ovaj serijal čine toliko posebnim.
2.1. LOGH - OPĆE KARAKTERSTIKE
2.1.1. Radikalan znanstveno-fantastični realizam
Realistična fikcija: jednom kada se udomaćite u svijetu LOGH-a, shvatit ćete koliko je zapravo lijep i atmosferičan na svoj način. |
Zaboravite
na
invazije vanzemaljaca, svemoguće heroje s natprirodnim moćima, nenadane obrate
koji uvode fantazijske elemente, bjesomučna napucavanja spaceshipova bez ikakve pozadinske logike, karikirane likove i
klasičnu atribuciju strana na relaciji dobra i zla. Svijet LOGH-a prati
prirodnu logiku odnosa prema kojima su uređena stvarna društva i koja prožima
ljudsko djelovanje kao takvo. Likovi se
ponašaju kao stvarni ljudi, a ne kao „likovi iz crtića“, dok su države
ustrojene po uzoru na razne pojavne oblike vladavina i kultura tijekom
povijesti civilizacije.
- - -
2.1.2. Impoznatna složenost pojednostavljene stvarnosti
Na slici: borbena brodica Galaktičkog Carstva. |
No zato predočeni svijet nimalo ne lišava njegove pozamašne širine i dubine – on je dom brojnim planetima, kulturama, društvima i pokojoj religiji različitih razvojnih etapa i vrijednosnih perspektiva s kojima ćete se postepeno upoznavati. Odnosi koji njima vladaju zasigurno nisu na razini kompleksnosti i perpleksnosti globaliziranih odnosa suvremenog svijeta, ali svejedno su impozantno razrađeni za jedno djelo animirane fikcije.
Na slici: borbena brodica Alijanse Slobodnih Planeta. |
- - -
2.1.3. Neutralizacija jednoznačnog moraliziranja
Što je ispravno: možda je odgovor na ovo pitanje podložan posve iracionalnom magnetizmu koji osjećamo prema određenim ljudima na našem životnom putu. |
LOGH nam želi posvijestiti upravo ovu
univerzalnu istinu koja predstavlja bazu, prvo za nepristran pogled na
stvarnost, a potom i za slobodno i odgovorno individualno određenje u odnosu na
nju. Ova će vam serija pružiti
neposredan uvid u „istine“ obaju zaračenih strana i njenih pripadnika
posvećujući im jednaku količinu vremena i pritom kroz pojedine od njih u
prikazane odnose ugrađivati različite etičke perspektive. Konačnu će prosudbu njihovog zaloga i značaja ipak prepustiti vama.
- - -
2.1.4. Transparentno prevrtanje kontemplativnih tema
Dok Wen-li često pritajeno propitkuje stvari poput povijesnog analitičara, Reinhard svoju viziju beskompromisno nameće ljudima koji ga okružuju. |
Začudno je u kojoj mjeri gledatelj može promisliti razne aspekte političke teorije kroz jednu animiranu seriju. Zanimljivom fenomenu, odnosno kontroverzi blagotvornih potencijala karizmatske diktature po stabilnost i prosperitet države i društva, koji serija poprilično eksplicitno promišlja, vratit ću se nešto kasnije. Riječima Yanga Wen-lija, ratovi su obično sukobi dvaju jednako privlačnih i dobrih alternativa, prije nego li mitski sukobi transcedentalnih sila dobra i zla – a LOGH se prevrčući svoje zalihe kontemplativnog štiva usmjerava upravo ovom istinom, što ga čini transparentnim i otvorenim za razne interpretacije.
- - -
2.1.5. Pozamašan broj sjajno karakteriziranih likova
Kvalitetni,
raznoliki, i karizmatični likovi te silnice njihovog umrežavanja, prožimanja i
sukoba najjači su adut serije, koja je ionako siromašna produkcijski
atraktivnom akcijom. S obzirom na njihovu brojnost i, s time u vezi, početnu
nemogućnost njihovog pamćenja i razlikovanja, LOGH će vam izići u susret pa će
pojavu svakog pojedinog popratiti ispisom osobnog imena i prezimena na zaslonu.
Glavnina likova s obje zaračene strane pripada vojno-političkoj mašineriji – vođama država, ministrima, admiralima, generalima, nižim časnicima, običnim vojnicima, ali i civilima – militaristički je štih univerzalno sveprožimajuć u ovoj seriji.
„Karakterni razvoj“ u smislu odrastanja, proširivanja horizonata i spoznaja te autokorekcije stavova je nešto što ćete ovdje vidjeti tek u neznatne manjine likova. Iako je coming of age motiv u LOGH-u donekle prisutan, njegove su zvijezde bez obzira na godine (a riječ je o uglavnom odraslim ljudima) prilično jasno određeni, motivirani te kompletni karakteri koji se uključuju u sukob sa svojim snovima, nadanjima, stremljenjima i osobnim interesima.
„Karakterni razvoj“ u smislu odrastanja, proširivanja horizonata i spoznaja te autokorekcije stavova je nešto što ćete ovdje vidjeti tek u neznatne manjine likova. Iako je coming of age motiv u LOGH-u donekle prisutan, njegove su zvijezde bez obzira na godine (a riječ je o uglavnom odraslim ljudima) prilično jasno određeni, motivirani te kompletni karakteri koji se uključuju u sukob sa svojim snovima, nadanjima, stremljenjima i osobnim interesima.
- - -
2.1.6. Multirazinska i multi-perspektivna eksploatacija konflikta
Vojske dolaze, vojske odlaze - a mali ljudi nastoje živjeti punim plućima usprkos nesretnom dobu u kojem su rođeni. |
Iako najviše vremena posvećuje užem krugu bliskih Reinhardovih i Yangovih časnika u kontekstu političkih intriga, koje se odvijaju po kabinetima i na diplomatskim zabavama, te vojnih kampanji diljem svemirskih prostranstava, serija nerijetko odluta u smjeru običnih vojnika, seljaka ili osiromašenih aristokrata od kojih svaki proživljava vlastitiu dramu i ima ponešto za reći po pitanju događanja na makrorazini. Upravo je njima, posebice vojnicima, ponekad dodjeljen glas zdravog razuma u kontrastu s nekompetentnim i zacementiranim političkim elitama.
Na razini kolektiva, predočene su promjene socijalnih ekosustava dvaju sila
te preslagivanje odnosa moći kao rezultat njihove konfrontacije, ali i unutrašnjepolitičkih
prilika - uslijed građanskog rata i propasti stoljetne dinastije (Imperij), odnosno potonuća demokracije i jačanja
političke represije prema ogorčenom građanstvu (Alijansa).
Središnji
konflikt personificiran je kroz opsesivno indirektno rivalstvo Reinharda i Yanga, koje se nalazi u samom fokusu priče, a o čemu ću
naširoko elaborirati nešto kasnije. Iako navedeni dvojac formalno čini glavne
likove ove sage, teško je oteti se dojmu kako ovdje u biti i nema glavnih ili sporednih likova – pravi protagonist je
rat, a Reinhard i Yang su daleko najsjajnije zvijezde svoje epohe. Svojim
magnetizmom, oni privlače mnoštvo manjih, tinjajućih svjetala te ih kroz igru sudbine
uvlače u razornu spiralu antagonizma.
- - -
2.1.7. Statičnost forme i tehnička redundantnost
Odgovor na dolje navedeno pitanje se nameće sam nakon pogleda na ovu sliku, tako da slobodno ignorirajte blokove teksta koji slijede. I da, da ne bi bilo zabune, slika je iz LOGH-a. |
Iako je veoma teško posredovati iskustvo
LOGH-a na ovaj način kako bi se ponudio dovoljno uvjerljiv odgovor, mogu
pokušati raščlaniti specifičnosti njegove narativne tehnike i objasniti na koji
način uspijeva do neslućenih razmjera prokrviti svoje formalno statične
strukture i proizvesti snažan protok dinamike i adrenalina.
- - -
2.1.8. Promišljeni i provokativni dijalozi kao sredstvo
involviranja
Suprotno stereotipima koji nalažu
izgradnju napetosti kroz efektne scene neizvjesne akcije te tehnike nerijetko veoma prozaične dramatizacije
odnosa među likovima, ova serija
napetost i dramu gradi sveprisutnim i kvalitetnim konverzacijama. Čak i kada se demonstrira kolokvijalan
govor manje bitnih likova, ovdje nema
mjesta nepromišljenim rečenicama koje su u službi popunjavanja praznog
prostora serije. Nema mjesta ni „blistavim uopćenostima“ i demagogiji medijskog
jezika, koji ponekad nastoji stvoriti privid dubine isključivim spominjanjem
pojmova višeslojnog značenja, a koje ne prati adekvatna razrada ili zauzimanje kompleksnijeg
kritičkog stava.
Na
području stilskog izražavanja LOGH je veoma beletrističan – potrošnju
tematske trodimenzionalnosti konverzacijskog goriva ispunjava osjećajem
intelektualnog zadovoljstva usporedivog sa zadovoljstvom konzumacije kolosalnih
klasičnih djela književnosti kao što su Zločin i Kazna
ili Ana Karenjina, naspram plitkoće i
jeftinoće gomile fikcijskih novelizacija te šund-literature. Istovremeno kroz tu
potrošnju stukturira složenost odnosa i
neizvjesnost po pitanju budućih događanja što s vremenom počinje plijeniti
pažnju gledatelja.
Iako bi vas bespoštedno forsiranje
razgovora moglo odbiti već u samom startu, potičem vas da seriji date priliku i
ponešto vremena ne bi li vas uvukla u svoj svijet. Oboružavanje strpljenjem ovdje će biti itekako isplativo i
nagraditi vas nesvakidašnjim ikustvom.
- - -
2.1.9. Grandiozne borbe - psihološko-intelektualni rat
Kaos galaktičkog rata je izvanredno dočaran, a jednom kada se uživite, s nestrpljenjem ćete iščekivati sljedeći okršaj svemirskih flota. |
Ono u čemu mnogi SF naslovi ne
uspijevaju jest prethodna izgradnja snažnih karizma likova i zanimljivih odnosa
koji neprestano golicaju maštu, imperativno iziskujući nazočenje njihovom
razrješenju. Upravo je ovaj pozadinski
moment koji psihološki provocira gledatelja ključan za mogućnost potpunijeg
uživanja u nečemu što se samo po sebi čini veoma suhoparnim.
Bez milosti: rat ne štedi nikoga od svojih strahota pa ni gledatelje koji će svjedočiti velikom broju ovakvih scena. |
Reinhard i Yang, iako su nadareni stratezi i zapovjednici, svoju genijalnost moraju, kao i njihovi generali, često dokazivati kroz veoma zahtjevna i krvava promišljanja kako na bojišnici postići
najoptimalnije rezultate uz ograničene
resurse. Anticipirajući poteze onog drugog i mrseći mu planove te se nerijetko
silom prilika oslanjajući na intuiciju i Fortunino vodstvo, oni igraju kompleksnu šahovsku igru čija je tabla
galaksija, a akteri opipljivi ljudski životi.
Sirove strasti: u žaru borbe, mostovi svemirskih brodova postaju poprište eksplozije emocija i strasti prividno hladnih i bezosjećajnih generala. |
- - -
2.1.10. Klasična glazba - katalizator epičnosti
Prezentacijski je moment dotičnih borbi,
kao i drugih interakcija među likovima u seriji, dodatno uzdignut posredstvom svevremenskih zvukova klasične glazbe brojnih
skladatelja kao što su Ravel i Dvorak. Nakon svjedočenja bespoštednom
svemirskom pokolju u čiji se ponor stravično olako i bespovratno strovaljuje na
stotine tisuća života uz pratnju epskih i sudbonosnih skladbi poput Bolera ili simfonije Iz
novoga svijeta, teško da vas neće prožeti trnci i da ćete ostati
ravnodušnim. Iako se ne može pohvaliti pozamašnom originalnošću, glazbeni
repertoar na najbolji mogući način doprinosi izgradnji jedinstvene atmosfere i
resi cjelokupni stil serije ozbiljnošću,
uzvišenošću i dostojantvom.
Svakako se valja osvrnuti i na
originalne pjesme iz pera Shina Kawabe koje u najboljoj mogućoj maniri otvaraju
i zatvaraju pojedinačne epizode tijekom četiri sezone trajanja serije. U
kombinaciji s introima, neke od
ovih skladbi instantno uspijevaju u posredovanju stila i proporcija serije,
odnosno onog maglovitog, neuhvatljivog i
razgaljujućeg osjećaja privlačnosti kojim svemirske opere inače zrače.
Napomena: gornji video preporučeno je gledati do 6m:00s. Na ispod navedenim linkovima pogledajte/poslušajte introe i outroe iz sve četiri sezone glavne OVA-e:
Intro 1 | Intro 2 | Intro 3 | Intro 4 | Outro 1 | Outro 2 | Outro 3 | Outro 4
Napomena: gornji video preporučeno je gledati do 6m:00s. Na ispod navedenim linkovima pogledajte/poslušajte introe i outroe iz sve četiri sezone glavne OVA-e:
Intro 1 | Intro 2 | Intro 3 | Intro 4 | Outro 1 | Outro 2 | Outro 3 | Outro 4
- - -
2.1.11. Rasterećivanje političke drame – slice of life i humor
Samo ležerno: Wen-li nerijetko djeluje kao lik koji je pobjegao iz slice of life komedija poput Maison Ikkokua. |
Drugi alat kojim LOGH barata kako bi vas
povremeno opustio je humor. Stilsko
određenje serije nipošto ne zatvara vrata ovom obliku oduška, no kada ga autor
povremeno ugrađuje u tkivo naracije, tada ne želi da reagirate urnebesnim
grohotom, već decentnim, intelektualnim smješkom. Humoristične opaske pojedinih
likova ponekad sadrže i moralne ocjene te su vezane uz kontekst radnje, no najčešće je riječ o usputnim dosjetkama koje se odnose na konkretne situacije ili interakcije među likovima. Humor je, dakle, lucidan, dobro
promišljen, pametan i donekle kontemplativan.
Vladar svemira se crveni: svojim decentim humorom, LOGH je uspio stvoriti jednu od najsmješnijih scena u animeima uopće. |
Pored komičnih verbalnih dosjetki, serija opuštajuće reakcije najčešće izaziva
prikazom životnih navika, karakternih odlika ili osebujnih perspektiva likova.
Glavnina humora ovdje proizlazi iz uštogljenosti i neprilagođenosti posve
običnim životnim situacijama dvaju protagonista, osobito Yanga Wen-lija, koji
nasmijava već samom svojom pojavom. S druge strane, nezasitni ljubitelji
osjetilnih užitaka poput mladog Olivera Poplina i muževnog Waltera von Schonkopfa (Alijansa), kroz prožimanje komičnih životnih
filozofija s naglim trenutcima ozbiljnosti i kontemplativnosti, dobivaju na
dodatnom, neobjašnjivom šarmu.
Napomena: s obzirom na nepraktičnost postavljanja ovdje silnih slika, koje bi vam prenijele dašak LOGH-ovog humorističnog stila, predlažem vam da neke od njih pogledate na dolje navedenim linkovima. Slike ne sadrže spoilere na radnju ili likove.
Slika 1 | Slika 2 | Slika 3 | Slika 4 | Slika 5 | Slika 6 | Slika 7 | Slika 8 | Slika 9 | Slika 10 | Slika 11
Slika 1 | Slika 2 | Slika 3 | Slika 4 | Slika 5 | Slika 6 | Slika 7 | Slika 8 | Slika 9 | Slika 10 | Slika 11
- - -
2.1.13. Racionalizam - prividna emocionalna suzdržanost
Emocije ne stanuju u Cinestaru: posve realistična vojna drama koje ovdje ima na pretek definitivno će vas potresti, kako budete svjedočili tužnim sudbinama sjajnih likova. |
Postavlja se pitanje kako LOGH uspijeva
vezati gledatelja uz svoj svijet i likove kada dosta vremena prikazuje prividnu distancu u odnosima koji su lišeni emocionalnih apela?
Odgovor na ovo pitanje sasvim se spontano nameće kako serija odmiče dalje. LOGH ne podnosi predimenzioniranje drame,
kako osobne, tako i političke, standardnim,
predvidivim, sugestivnim i, općenito govoreći, jeftinim tehnikama
emocionaliziranja.
Iako ćete mnoge likove upoznati tek usput, stegnut će vam se srce kada vidite kako poprilično nečujno odlaze s "kazališnih dasaka" zajedno sa svojim snovima i nadanjima. |
Kada pak zapodjene kaotičan sraz svemirskih flota ili masovne sukobe demonstranata na ulicama, bombardirat će vas dramom čiji intenzitet proizlazi upravo iz njezinog realistično-prizemnog karaktera. On vas ne misli šokirati iznenadnom i neočekivanom smrću nekog važnog lika pri kraju sezone samo kako bi vas navukao na onu sljedeću ili vam dao prostora za emocionalni odušak kao „nužan“ element medijske fikcije.
Ako to radi, tada vas šokira životnom banalnošću i ironijom.
Pritom ne odaje dojam da se životima likova
poigrava kalkulantni režiser, već ruka neminovne sudbine. Potrest će vas
jer je dugo i mukotrpno gradio platformu za to da vam bude stalo. No ukoliko
rasplače vas, ne znači nužno da će „rasplakati“ i svoje likove – odraz njihovih
interakcija s vanjskim svijetom na individualna psihološka i emocionalna
okruženja prikazat će na znatno sofisitciraniji način. Izostanak pompozne ekspresije emocija ne podrazumijeva i njihovo nepostojanje,
već iziskuje istančan perciptivni aparat koji
ih je u stanju ne samo proživjeti, već i samostalno razotkriti te
razumjeti osobe koje ih rizniče u svojoj dubini.
- - -
2.1.14. Specifičan pristup ljubavno-romantičnoj drami
Razumijevanje i potpora... |
Požuda i destrukcija... |
Unošenjem daška „suvišnog-junaštva“ sadržanog u svojevrsnoj slobodarskoj i bezbrižnoj neodgovornosti, ali istovremeno i u kavalirstu te dubokom poštovanju prema ženama od strane nekolicine drugih likova (vojnici Schoenkopf, Poplin – Alijansa), romantizirat će stereotip o svojevoljnosti i hladnom naličju muževnosti, koja potiskuje ekspresiju emocija.
Čistoća i čeznuće... |
LOGH će prikazati i konkretizaciju ideala obiteljskog sklada u čijem se
zajedništvu, toplini i stabilnosti samozatajno umnaža povezanost muškarca i
žene (admiral Wolfgang
Mittermeyer
– Carstvo) s jedne strane, dok će s druge
demonstrirati posve pragmatičan,
nestabilan i nesređen ljubavni odnos utemeljen na međusobnom
iskorištavanju (političar Adrian Rubinsky – Phezzan), odnosno požudi i svjesnoj (auto)destrukciji (admiral Oskar von Reuenthal – Carstvo).
Već vam iz ovih naznaka može biti jasno da
ova serija u svojoj pozadini, sasvim nenapadno prevrće čitav niz pojavnih oblika
muško-ženskih odnosa što se na prvi pogled i ne bi moglo zaključiti. Razlikovni
moment je sadržan u tome što dotične
motive nikada ne predstavlja kao centralne, dokazujući time svoju
uravnoteženost, zrelost i narativno umijeće.
- - -
2.1.15. Reproduciranje patrijarhalnih odnosa
Pitome i nježne... |
...lascivne i kalkulantne... |
...borbene i sposobne... No još uvijek osjetno gurnute u drugi plan. |
Valja imati na umu da takav odnos prema ženi u LOGH-u proizlazi iz snažnog militarističkog konteksta i eksploatacije pojedinih oblika društvenih uređenja (u Carstvu prevladavaju feudalni odnosi, dok bi se korumpirana demokracija Alijanse mogla usporediti sa stvarnim demokracijama, koje i dalje na niz implicitnijih načina zalijevaju sjeme rodne nejednakosti).
Napominjem ovo kako bi gledatelj bio osviješten
s obzirom na moguća očekivanja od serije, koja i u ovom aspektu, a s obzirom na
svoj stil, nastoji rekreirati društvene odnose što bliže stvarnosti.
- - -
2.1.16. Naturalizam – sredstvo "podizanja" akcije
Unatoč nedostatku specijalnih efekata i relativnoj statičnosti malobrojnih scena neposredne borbe likova, LOGH ih posredstvom naturalističke vulgarizacije čini izrazito dojmljivim, efektnim i šokantnim. U tradicionalnom i eksplicitnom stilu japanskih OVA starije škole, koje svojim prijezirom prema vizualnoj cenzuri potiču perverzno uživanje u nesputanoj i veoma kreativnoj orgiji seksualnog i fizičkog nasilja, ova će vas serija istovremeno i zgroziti i oduševiti svojom barbarskom sirovošću.
I baš kada pomislite da se ljudi iz 1500 godina u budućnosti obračunavaju sofisticiranim sredstvima high-end tehnologije, u kadar će iznenadno uletjeti odred zastrašujuće maskiranih egzekutora u pancirnim odjelima s nazubljenim sjekirama u rukama, predvođenih dijabolično krvožednim šarmerom Walterom von Schonkopfom.
Ovaj korpus Alijansinih znanstveno-fantastičnih vikinga romantičnog
imena (Rosenritter),
ali zato nimalo romantičnih manira egzekucije, razderat će svojim oštricama
najveći dio kostiju i mesa u seriji tijekom neposrednih sukoba s pripadnicima Carstva.
No (ne) bojte se, i imperijalni vojnici ne zaziru od posvemašnog mahanja
sjekirama.
I baš kada pomislite da se ljudi iz 1500 godina u budućnosti obračunavaju sofisticiranim sredstvima high-end tehnologije, u kadar će iznenadno uletjeti odred zastrašujuće maskiranih egzekutora u pancirnim odjelima s nazubljenim sjekirama u rukama, predvođenih dijabolično krvožednim šarmerom Walterom von Schonkopfom.
Neke od šokantnijih scena smo izostavili, da slučajno ne biste povratili po tipkovnici. |
Krvoproliće koje nastaje kada se ove
dvije strane sukobe licem u lice pridaje sasvim
nove dimenzije animiranom grafičkom nasilju. Teško je ne priznati da su ove
bitke, prepune jeze, straha, drame, lucidnih komentara likova te rasparanih
trupala, osakaćenih udova i odrubljenih glava nepresušan izvor zabave i
emocionalnog involviranja, koliko god to nastrano zvučalo. Oni sa slabijim
želucem će možda ipak poželjeti preskočiti dijelove epizoda u kojima se
narednik Schonkopf ustao na pravu nogu.