subota, 10. ožujka 2012. u 05:20 Objavio/la radicalDreamer


U drugom dijelu LOGH prikaza upoznajte se s glavnim stilskim odrednicama franšize, kao i razlikovnim momentima u odnosu na druge anime naslove, koji ovaj serijal čine toliko posebnim.

2. ODREDNICE STILA > 

2.1. LOGH - OPĆE KARAKTERSTIKE
 
2.1.1. Radikalan znanstveno-fantastični realizam

Realistična fikcija: jednom kada se udomaćite u svijetu LOGH-a, shvatit ćete koliko je zapravo lijep i 
atmosferičan na svoj način.
Jedini „nerealan“ aspekt LOGH-a, jest izmještenost radnje u budućnost koja uključuje raspršenost ljudi diljem matične galaksije pri čemu se intezivno koriste adekvatno opremljeni svemirski brodovi različitih proporcija, ovisno o tome jesu li privatne, civilno-transportne ili militarističke namjene. No kako je radnja smještena u daleko 35. stoljeće, u tom kontekstu se vizija svijeta u kojoj su svemirska putovanja dio svakodnevice i ne čini toliko nemogućom.

Zaboravite na invazije vanzemaljaca, svemoguće heroje s natprirodnim moćima, nenadane obrate koji uvode fantazijske elemente, bjesomučna napucavanja spaceshipova bez ikakve pozadinske logike, karikirane likove i klasičnu atribuciju strana na relaciji dobra i zla. Svijet LOGH-a prati prirodnu logiku odnosa prema kojima su uređena stvarna društva i koja prožima ljudsko djelovanje kao takvo. Likovi se ponašaju kao stvarni ljudi, a ne kao „likovi iz crtića“, dok su države ustrojene po uzoru na razne pojavne oblike vladavina i kultura tijekom povijesti civilizacije.   

- - -

2.1.2. Impoznatna složenost pojednostavljene stvarnosti

Na slici: borbena brodica Galaktičkog Carstva.
S obzirom da jedan medijski proizvod, što zbog potrebe za fokusom, a što zbog realizacijskih ograničenja,  iziskuje neizbježno pojednostavljivanje odnosa realnog svijeta, LOGH nam predstavlja univerzum u kojem obitavaju tek dvije goleme suverene galaktičke države – monarhistički uređeno Galaktičko Carstvo i demokratska Alijansa Slobodnih Planeta (plus terirorijalno malena, no ekonomski jaka autonomna  oblast Phezzan). 

No zato predočeni svijet nimalo ne lišava njegove pozamašne širine i dubine  – on je dom brojnim planetima, kulturama, društvima i pokojoj religiji različitih razvojnih etapa i vrijednosnih perspektiva s kojima ćete se postepeno upoznavati. Odnosi koji njima vladaju zasigurno nisu  na razini kompleksnosti i perpleksnosti globaliziranih odnosa suvremenog svijeta, ali svejedno su impozantno razrađeni za jedno djelo animirane fikcije.

Na slici: borbena brodica Alijanse Slobodnih Planeta.
Detaljiziranje je prisutno gotovo svugdje, pogotovo kada je riječ o državnoj i vojnoj strukturi zemalja, gdje LOGH ništa ne prepušta slučaju, a u kojoj svaka institucija i pridružen joj namjesnik imaju svoje mjesto i značenje. Bogata politička povijest svijeta, koja je iznjedrila aktualnu konstelaciju međudržavnih i unutrašnjepolitičkih odnosa, izaći će na vidjelo tek u kasnijim stadijima serije. Ona vas polako uvodi u svoje odaje, postupno gradirajući intezitet i porijeklo sukoba kojim prilično izravno otvara priču. Susretat ćete se i s očitim utjecajem nordijske, ali i grčke mitologije, koji se ponajviše ogleda u germaniziranim imenima likova i nazivlju vojne opreme.

- - -

2.1.3. Neutralizacija jednoznačnog moraliziranja

Što je ispravno: možda je odgovor na ovo pitanje podložan posve iracionalnom magnetizmu koji osjećamo prema određenim ljudima na našem životnom putu.
Ljepota ovog naslova se sastoji u tome što faktografskom nepristranošću prepričava kronike jednog međudržavnog sukoba pritom nam ne docirajući koja je strana „u pravu“, a koja „u krivu“. Sraz individualnih ambicija i političkih koncepcija ni u realnom svijetu nije drugo doli rezultat različitih sustava vrednovanja pojedinaca determiniranih odgojem, neposrednim i krajnje subjektivnim iskustvima okoline i drugih ljudi te individualnim predispozicijama. 

LOGH nam želi posvijestiti upravo ovu univerzalnu istinu koja predstavlja bazu, prvo za nepristran pogled na stvarnost, a potom i za slobodno i odgovorno individualno određenje u odnosu na nju. Ova će vam serija pružiti neposredan uvid u „istine“ obaju zaračenih strana i njenih pripadnika posvećujući im jednaku količinu vremena i pritom kroz pojedine od njih u prikazane odnose ugrađivati različite etičke perspektive. Konačnu će prosudbu njihovog zaloga i značaja ipak prepustiti vama.

- - -

2.1.4. Transparentno prevrtanje kontemplativnih tema

Dok Wen-li često pritajeno propitkuje stvari poput povijesnog analitičara, Reinhard svoju  viziju beskompromisno nameće ljudima koji ga okružuju.
Zanimljivo je kako dvoje protagonista, Reinhard (Carstvo) i Yang (Alijansa), poprilično često i aktivno propitkuju međusobne, ali još češće i vlastite odluke i perspektive te one svojih zemalja. To se najsnažnije ogleda u Yangovoj bespoštednoj kritici korumpiranih, oportunih demokratskih političkih elita koje zanemaruju javno dobro i istovremenom niveliranju pozitivnih aspekata demokracije i diktature, a potom i u Reinhardovom prijeziru prema aristokraciji, konceptu nasljedstva političke moći te suočavanju s cijenom  ambicije plaćenom u ljudskim životima. Oni kroz nerijetko snažne, konkretne i čvrsto određene etičke ocjene u službi (auto)kritike zaodjevaju narativni stil serije velom prividne neutralnosti i relativizma

Začudno je u kojoj mjeri gledatelj može promisliti razne aspekte političke teorije kroz jednu animiranu seriju. Zanimljivom fenomenu, odnosno kontroverzi blagotvornih potencijala karizmatske diktature po stabilnost i prosperitet države i društva, koji serija poprilično eksplicitno promišlja, vratit ću se nešto kasnije. Riječima Yanga Wen-lija, ratovi su obično sukobi dvaju jednako privlačnih i dobrih alternativa, prije nego li mitski sukobi transcedentalnih sila dobra i zla – a LOGH se prevrčući svoje zalihe kontemplativnog štiva usmjerava upravo ovom istinom, što ga čini transparentnim i otvorenim za razne interpretacije. 

- - -

2.1.5. Pozamašan broj sjajno karakteriziranih likova

Brzo ćete odabrati svoje favorite među osebujnim osobnostima galaktičkih admirala.
Jedna od razlikovnih sepcifičnosti LOGH-a u odnosu na druge animirane serije svakako je ukupan broj glavnih i sporednih likova koji će prodefilirati pred vašim malim zaslonima – riječ je o desecima, ako ne i više od stotinu likova, od kojih je najvećem broju njih posvećeno i više nego puno pažnje po pitanju planiranja te glasovne glume.

Kvalitetni, raznoliki, i karizmatični likovi te silnice njihovog umrežavanja, prožimanja i sukoba najjači su adut serije, koja je ionako siromašna produkcijski atraktivnom akcijom. S obzirom na njihovu brojnost i, s time u vezi, početnu nemogućnost njihovog pamćenja i razlikovanja, LOGH će vam izići u susret pa će pojavu svakog pojedinog popratiti ispisom osobnog imena i prezimena na zaslonu. 

Wen-lijev štičenik Julian (u sredini) jedan je od rijetkih likova koji će proći kroz značajnu karakternu transformaciju.
Glavnina likova s obje zaračene strane pripada vojno-političkoj mašineriji – vođama država, ministrima, admiralima, generalima, nižim časnicima, običnim vojnicima, ali i civilima – militaristički je štih univerzalno sveprožimajuć u ovoj seriji.

„Karakterni razvoj“ u smislu odrastanja, proširivanja horizonata i spoznaja te autokorekcije stavova je nešto što ćete ovdje vidjeti tek u neznatne manjine likova. Iako je coming of age motiv u  LOGH-u donekle prisutan, njegove su zvijezde bez obzira na godine (a riječ je o uglavnom odraslim ljudima) prilično jasno određeni, motivirani te kompletni karakteri koji se uključuju u sukob sa svojim snovima, nadanjima, stremljenjima i osobnim interesima.

- - -

2.1.6. Multirazinska i multi-perspektivna eksploatacija konflikta

Vojske dolaze, vojske odlaze - a mali ljudi nastoje živjeti punim plućima usprkos nesretnom dobu u kojem su rođeni.
LOGH među ostalim želi prikazati transformaciju života kao takvog usred vehemencije rata te sasvim osobne tragedije malih ljudi na zabačenim planetima. Oni uslijed neizbježnosti društvenog previranja i dalje projiciraju svoje snove u budućnost te se snalaze kako umiju u novonastalim prilikama. 

Iako najviše vremena posvećuje užem krugu bliskih Reinhardovih i Yangovih časnika u kontekstu političkih intriga, koje se odvijaju po kabinetima i na diplomatskim zabavama, te vojnih kampanji diljem svemirskih prostranstava, serija nerijetko odluta u smjeru običnih vojnika, seljaka ili osiromašenih aristokrata od kojih svaki proživljava vlastitiu dramu i ima ponešto za reći po pitanju događanja na makrorazini. Upravo je njima, posebice vojnicima, ponekad dodjeljen glas zdravog razuma u kontrastu s nekompetentnim i zacementiranim političkim elitama.

Upravo je mikroskopski pogled na makrokozmički sukob taj koji daje potpuno novu dimenziju
 ovoj epskoj priči.
Na razini kolektiva, predočene su promjene socijalnih ekosustava dvaju sila te preslagivanje odnosa moći kao rezultat njihove konfrontacije, ali i unutrašnjepolitičkih prilika - uslijed građanskog rata i propasti stoljetne dinastije (Imperij), odnosno potonuća demokracije i jačanja političke represije prema ogorčenom građanstvu (Alijansa).

Središnji konflikt personificiran je kroz opsesivno indirektno rivalstvo Reinharda i Yanga, koje se nalazi u samom fokusu priče, a o čemu ću naširoko elaborirati nešto kasnije. Iako navedeni dvojac formalno čini glavne likove ove sage, teško je oteti se dojmu kako ovdje u biti i nema glavnih ili sporednih likova – pravi protagonist je rat, a Reinhard i Yang su daleko najsjajnije zvijezde svoje epohe. Svojim magnetizmom, oni privlače mnoštvo manjih, tinjajućih svjetala te ih kroz igru sudbine uvlače u razornu spiralu antagonizma.

- - - 

2.1.7. Statičnost forme i tehnička redundantnost

Odgovor na dolje navedeno pitanje se nameće sam nakon pogleda na ovu sliku, tako da slobodno ignorirajte blokove teksta koji slijede. I da, da ne bi bilo zabune, slika je iz LOGH-a. 
Letimičan pogled na vizualno relativno neprivlačne borbe svemirskih brodova koje pozamašnim dijelom učestvuju u ukupnosti minutaže ove duge serije, kao i na nesrazmjer zastupljenosti konverzacija naspram scena konkretne akcije sugerira posve logično pitanje: kako je moguće da jedna serija toliko smirenog tempa i neatraktivne produkcije (što pogotovo vrijedi ukoliko ne gledate blu-ray verziju) uspijeva dugoročnije zaokupiti interes gledatelja, a kamoli tek prerasti u napeto i adiktivno štivo koje se konzumira u desecima epizoda po bloku gledanja?

Iako je veoma teško posredovati iskustvo LOGH-a na ovaj način kako bi se ponudio dovoljno uvjerljiv odgovor, mogu pokušati raščlaniti specifičnosti njegove narativne tehnike i objasniti na koji način uspijeva do neslućenih razmjera prokrviti svoje formalno statične strukture i proizvesti snažan protok dinamike i adrenalina.

- - -

2.1.8. Promišljeni i provokativni dijalozi kao sredstvo involviranja

Wen-lijevi i Julianovi razgovori ogledni su primjer suvremenim animeima uglavnom škrtim ikakvim intelektualnim sadržajem.
Suprotno stereotipima koji nalažu izgradnju napetosti kroz efektne scene neizvjesne akcije te tehnike  nerijetko veoma prozaične dramatizacije odnosa među likovima, ova serija napetost i dramu gradi sveprisutnim i kvalitetnim konverzacijama. Čak i kada se demonstrira kolokvijalan govor manje bitnih likova, ovdje nema mjesta nepromišljenim rečenicama koje su u službi popunjavanja praznog prostora serije. Nema mjesta ni „blistavim uopćenostima“ i demagogiji medijskog jezika, koji ponekad nastoji stvoriti privid dubine isključivim spominjanjem pojmova višeslojnog značenja, a koje ne prati adekvatna razrada ili zauzimanje kompleksnijeg kritičkog stava.

Na području stilskog izražavanja LOGH je veoma beletrističan – potrošnju tematske trodimenzionalnosti konverzacijskog goriva ispunjava osjećajem intelektualnog zadovoljstva usporedivog sa zadovoljstvom konzumacije kolosalnih klasičnih djela književnosti kao što su Zločin i Kazna ili Ana Karenjina, naspram plitkoće i jeftinoće gomile fikcijskih novelizacija te šund-literature. Istovremeno kroz tu potrošnju stukturira složenost odnosa i neizvjesnost po pitanju budućih događanja što s vremenom počinje plijeniti pažnju gledatelja.

Iako bi vas bespoštedno forsiranje razgovora moglo odbiti već u samom startu, potičem vas da seriji date priliku i ponešto vremena ne bi li vas uvukla u svoj svijet. Oboružavanje strpljenjem ovdje će biti itekako isplativo i nagraditi vas nesvakidašnjim ikustvom.

- - -

2.1.9. Grandiozne borbe - psihološko-intelektualni rat

Kaos galaktičkog rata je izvanredno dočaran, a jednom kada se uživite, s nestrpljenjem ćete iščekivati sljedeći okršaj svemirskih flota.
Na prethodno se spomenutu tehniku direktno veže razrađenost strateškog planiranja političkih i vojnih aktera te taktiziranje prilikom neposrednih srazova flota u svemiru. Baš kao da ste uletjeli u neki povijesni udžbenik, ovdje ćete ispratiti niz svemirskih bitaka između snaga Carstva i Alijanse. Ipak, brojne druge serije su nam pokazale kako se militarističko taktiziranje na „mostovima“ svemirskih brodica uglavnom međusobno isključuje s pojmom perverzno ugodne zabave. No, ne i kada je LOGH u pitanju.

Ono u čemu mnogi SF naslovi ne uspijevaju jest prethodna izgradnja snažnih karizma likova i zanimljivih odnosa koji neprestano golicaju maštu, imperativno iziskujući nazočenje njihovom razrješenju. Upravo je ovaj pozadinski moment koji psihološki provocira gledatelja ključan za mogućnost potpunijeg uživanja u nečemu što se samo po sebi čini veoma suhoparnim.

Bez milosti: rat ne štedi nikoga od svojih strahota pa ni gledatelje koji će svjedočiti velikom broju ovakvih scena. 
Slijedeći moment, onaj realizacijski, mogao bi se najbolje predočiti korištenjem usporedbe s Death Noteom ili Code Geassom – uzmite psihološki rat između Lighta i L-a, odnosno Lelouchevo šahovsko manipuliranje drugim likovima, prethodno im oduzevši nadnaravne moći i uskrativši im tehničko-prezetacijsku atraktivnost, koja je dobrim dijelom zaslužna za percepciju dotičnih naslova kao napetih i dinamičnih – i dobivate sukus LOGH-ove genijalnosti koju postiže daleko siromašnijim produkcijskim sredstvima.

Reinhard i Yang, iako su nadareni stratezi i zapovjednici, svoju genijalnost moraju, kao i njihovi generali, često dokazivati kroz veoma zahtjevna i krvava promišljanja kako na bojišnici postići najoptimalnije rezultate uz  ograničene resurse. Anticipirajući poteze onog drugog i mrseći mu planove te se nerijetko silom prilika oslanjajući na intuiciju i Fortunino vodstvo, oni igraju kompleksnu šahovsku igru čija je tabla galaksija, a akteri opipljivi ljudski životi.

Sirove strasti: u žaru borbe, mostovi svemirskih brodova postaju poprište eksplozije emocija i strasti prividno hladnih i bezosjećajnih generala.
Ingenioznost ove psihološke igre, koja će od vas zahtijevati pristanak za fokusiranim sudjelovanjem, sastoji se u tome što dvoje vojnih čarobnjaka ratuje na daljinu, gotovo se nikada ne susrečući licem u lice. S njihovih pozicija kao individua te nositelja političkih ideala, ali i s motrišta nepristranog promatrača, to ovaj sukob država čini još arhetipskijim i simboličnijim te obojenim posve osobnim fiksacijama i frustracijama.  

- - -

2.1.10. Klasična glazba - katalizator epičnosti


Prezentacijski je moment dotičnih borbi, kao i drugih interakcija među likovima u seriji, dodatno uzdignut posredstvom svevremenskih zvukova klasične glazbe brojnih skladatelja kao što su Ravel i Dvorak. Nakon svjedočenja bespoštednom svemirskom pokolju u čiji se ponor stravično olako i bespovratno strovaljuje na stotine tisuća života uz pratnju epskih i sudbonosnih skladbi poput Bolera ili simfonije Iz novoga svijeta, teško da vas neće prožeti trnci i da ćete ostati ravnodušnim. Iako se ne može pohvaliti pozamašnom originalnošću, glazbeni repertoar na najbolji mogući način doprinosi izgradnji jedinstvene atmosfere i resi cjelokupni stil serije ozbiljnošću, uzvišenošću i dostojantvom.

Svakako se valja osvrnuti i na originalne pjesme iz pera Shina Kawabe koje u najboljoj mogućoj maniri otvaraju i zatvaraju pojedinačne epizode tijekom četiri sezone trajanja serije. U kombinaciji s  introima, neke od ovih skladbi instantno uspijevaju u posredovanju stila i proporcija serije, odnosno onog maglovitog, neuhvatljivog i razgaljujućeg osjećaja privlačnosti kojim svemirske opere inače zrače.

Napomena: gornji video preporučeno je gledati do 6m:00s. Na ispod navedenim linkovima pogledajte/poslušajte introe i outroe iz sve četiri sezone glavne OVA-e:

Intro 1 | Intro 2 | Intro 3 | Intro 4 | Outro 1 | Outro 2 | Outro 3 | Outro 4

- - -

2.1.11. Rasterećivanje političke drame – slice of life i humor

Samo ležerno: Wen-li nerijetko djeluje kao lik koji je pobjegao iz slice of life komedija poput Maison Ikkokua.
Iako je primarno političko-militaristička drama, LOGH kroz česte prikaze života običnih malih ljudi, odnosno protagonista u nešto neformalnijim situacijama i konverzacijama, unosi i određenu dozu slice of lifea, učinak čega je dvostruk: s jedne strane potpomaže rasterećenju gledatelja od poveće koncentracije teških tema i borbenih taktiziranja, dok s druge širi proporcije univerzuma i  nadograđuje karakterno-psihološke profile ključnih likova, omogučujući tako potpuniji doživljaj i snažnije vezivanje uz njih.

Drugi alat kojim LOGH barata kako bi vas povremeno opustio je humor. Stilsko određenje serije nipošto ne zatvara vrata ovom obliku oduška, no kada ga autor povremeno ugrađuje u tkivo naracije, tada ne želi da reagirate urnebesnim grohotom, već decentnim, intelektualnim smješkom. Humoristične opaske pojedinih likova ponekad sadrže i moralne ocjene te su vezane uz kontekst radnje, no najčešće je riječ o usputnim dosjetkama koje se odnose na  konkretne situacije ili interakcije među likovima. Humor je, dakle, lucidan, dobro promišljen, pametan i donekle kontemplativan.

Vladar svemira se crveni: svojim decentim humorom, LOGH je uspio stvoriti jednu od 
najsmješnijih  scena u animeima uopće.
Pored komičnih verbalnih dosjetki, serija opuštajuće reakcije najčešće izaziva prikazom životnih navika, karakternih odlika ili osebujnih perspektiva likova. Glavnina humora ovdje proizlazi iz uštogljenosti i neprilagođenosti posve običnim životnim situacijama dvaju protagonista, osobito Yanga Wen-lija, koji nasmijava već samom svojom pojavom. S druge strane, nezasitni ljubitelji osjetilnih užitaka poput mladog Olivera Poplina i muževnog Waltera von Schonkopfa (Alijansa), kroz prožimanje komičnih životnih filozofija s naglim trenutcima ozbiljnosti i kontemplativnosti, dobivaju na dodatnom, neobjašnjivom šarmu.

Napomena: s obzirom na nepraktičnost postavljanja ovdje silnih slika, koje bi vam prenijele dašak LOGH-ovog humorističnog stila, predlažem vam da neke od njih pogledate na dolje navedenim linkovima. Slike ne sadrže spoilere na radnju ili likove.

Slika 1 | Slika 2Slika 3Slika 4Slika 5Slika 6Slika 7 | Slika 8 | Slika 9 | Slika 10 | Slika 11

- - - 

2.1.13. Racionalizam - prividna emocionalna suzdržanost

Emocije ne stanuju u Cinestaru: posve realistična vojna drama koje ovdje ima na pretek definitivno će vas potresti, kako budete svjedočili tužnim sudbinama sjajnih likova.
Na temelju dosadašnjih opisa već ste mogli iščitati kako je LOGH veoma ozbiljna serija koja iziskuje strpljenje te fokusiranu pažnju bez koje ćete se brzo izgubiti u njegovom zamršenom svijetu. Razmotre li se ovdje interakcije likova, uočit će se u njima predominirajuća formalnost i svojevrsni racionalizam. Oni su u jednu ruku svojstveni službenim interakcijama u vojnoj hijerarhiji, a i muškoj prirodi kao takvoj, no teško se oteti dojmu da su likovi uglavnom ciljno-racionalno motivirane jedinke lišene dimenzije svakodnevne opuštenosti, čija se prožimanja događaju prvenstveno na planu političko-vojne pozornice.

Postavlja se pitanje kako LOGH uspijeva vezati gledatelja uz svoj svijet i likove kada dosta vremena prikazuje prividnu distancu u odnosima koji su lišeni emocionalnih apela? Odgovor na ovo pitanje sasvim se spontano nameće kako serija odmiče dalje. LOGH ne podnosi predimenzioniranje drame, kako osobne, tako i političke, standardnim, predvidivim, sugestivnim i, općenito govoreći, jeftinim tehnikama emocionaliziranja.

Iako ćete mnoge likove upoznati tek usput, stegnut će vam se srce kada vidite kako poprilično nečujno odlaze s "kazališnih dasaka" zajedno sa svojim snovima i nadanjima.
Dok holivudska platna zarađuju na račun serviranja lako probavljivih emocionalno-afektivnih koncentrata koji vrebaju za svakim uglom, LOGH slijedi putanju realnog života, koji je emocijama prožet daleko ravnomjernije i koji se u kontekstu društvenih interakcija nerijetko čini posve običnim i uštogljenim. 

Kada pak zapodjene kaotičan sraz svemirskih flota ili masovne sukobe demonstranata na ulicama, bombardirat će vas dramom čiji intenzitet proizlazi upravo iz njezinog realistično-prizemnog karaktera. On vas ne misli šokirati iznenadnom i neočekivanom smrću nekog važnog lika pri kraju sezone samo kako bi vas navukao na onu sljedeću ili vam dao prostora za emocionalni odušak kao „nužan“ element medijske fikcije.

Ako to radi, tada vas šokira životnom banalnošću i ironijom. Pritom ne odaje dojam da se životima likova poigrava kalkulantni režiser, već ruka neminovne sudbine. Potrest će vas jer je dugo i mukotrpno gradio platformu za to da vam bude stalo. No ukoliko rasplače vas, ne znači nužno da će „rasplakati“ i svoje likove – odraz njihovih interakcija s vanjskim svijetom na individualna psihološka i emocionalna okruženja prikazat će na znatno sofisitciraniji način. Izostanak pompozne ekspresije emocija ne podrazumijeva i njihovo nepostojanje, već iziskuje istančan perciptivni aparat koji  ih je u stanju ne samo proživjeti, već i samostalno razotkriti te razumjeti osobe koje ih rizniče u svojoj dubini. 

- - -

2.1.14. Specifičan pristup ljubavno-romantičnoj drami

Razumijevanje i potpora...
Svojom je višeslojnom analitičnošću i pametnim planiranjem LOGH  predočio neke od najrealnijih prikaza prirode ljudskih odnosa i emocija u industriji japanske animacije, što površniji gledatelj gladan Clannadovskog ili Shinkaijevskog spektakularnog pristupa realnoj životnoj drami vjerojatno neće znati prepoznati, proglašavajući seriju zamornom militarističkom sapunicom.

U skladu s prirodom funkcioniranja stvari u ovoj seriji, a u kontrastu sa stereotipima žanra, ovdje izostaje očekivana intezivna i eksplicitna romansa kao jedan od centralnijih motiva serije. Istini na ruku, relativno je teško prilagoditi se radikalnom realizmu LOGH-a nakon zadojenosti posvemašnom emocionalizacijom prisutnom u medijima i potisnuti potrebu za injekcijom nerealne melodrame. 

Požuda i destrukcija...
Iako se serija više orijentira na odnose (ne)prijateljstva i lojalnosti nego na one romantične i muško-ženske, nije da nema ama baš ništa za reći po tom pitanju. Dapače.Kroz izvjesne događaje u Reinhardovom, a osobito Yangovom životu, progovorit će o prilično prizemljenim i time životu bliskijim, a opet nesvakidašnjim vezama i tipovima privrženosti, koji upravo spram svoje prirode (razumijevanje i potpora, brižnost i utjeha) zrače posebnom dirljivošću.

Unošenjem daška „suvišnog-junaštva“ sadržanog u svojevrsnoj slobodarskoj i bezbrižnoj neodgovornosti, ali istovremeno i u kavalirstu te dubokom poštovanju prema ženama od strane nekolicine drugih likova (vojnici Schoenkopf, Poplin – Alijansa), romantizirat će stereotip o svojevoljnosti i hladnom naličju muževnosti, koja potiskuje ekspresiju emocija.

Čistoća i čeznuće...
LOGH će prikazati i konkretizaciju ideala obiteljskog sklada u čijem se zajedništvu, toplini i stabilnosti samozatajno umnaža povezanost muškarca i žene (admiral Wolfgang Mittermeyer Carstvo) s jedne strane, dok će s druge demonstrirati posve pragmatičan, nestabilan i nesređen ljubavni odnos utemeljen na međusobnom iskorištavanju (političar Adrian Rubinsky Phezzan), odnosno požudi i svjesnoj (auto)destrukciji (admiral Oskar von Reuenthal – Carstvo).

U odnosu na jedan drugi par likova, elegantno će naznačiti postojanje profinjenih jednosmjernih impulsa platonističkog čeznuća i adoracije te pokušati zanijeti gledatelja daškom romantičarskog idealizma. Neće zaobići i ponešto standardno praćenje geneze jedne naivne, kapriciozne i čiste mladenačke ljubavi kao simbola nadom i poduzetnošću ispunjene budućnosti.

Već vam iz ovih naznaka može biti jasno da ova serija u svojoj pozadini, sasvim nenapadno prevrće čitav niz pojavnih oblika muško-ženskih odnosa što se na prvi pogled i ne bi moglo zaključiti. Razlikovni moment je sadržan u tome što dotične motive nikada ne predstavlja kao centralne, dokazujući time svoju uravnoteženost, zrelost i narativno umijeće.

- - -

2.1.15. Reproduciranje patrijarhalnih odnosa

Pitome i nježne...
S time se u vezi donekle nalazi i predominirajući moment u konstelaciji odnosa likova, ali i na planu općeg položaja muškaraca i žena u fikcionalnim društvima serije – reproduciranje patrijarhalnog sustava u kojemu je podjela rodnih uloga uglavnom neupitna i jasno definirana u korist dominacije muškaraca. Ovo se konkretizira u znatno manjem broju ženskih likova čiji je utjecaj na događanja na makrorazini, iako često pozadinsko-pokretački, kasnije tijekom serije uglavnom posredan i razmjerno ograničen. Uz poneki izuzetak, pripisane su im standardno „ženske uloge“ i karakteristike.

...lascivne i kalkulantne...
Žena je u LOGH-u tako samozatajna, podupirateljica muškarčeve ambicije (aristokratkinja Hildegard von Mareindorf - Carstvo, vojnikinja Frederica Greenhill – Alijansa), domaćica i čuvarica obitelji (admiralova žena Evangelin MittermeyerCarstvo), profinjena dvorska dama koja slobodno vrijeme provodi ćaskajući s prijateljicama uz šalicu čaja (dvorska konkubina Annerose von Grunewald - Carstvo) ili pak tajanstvena i pragmatična ljubavnica i konspiratorica s lukavstvom i dovitljivošću kao glavnim oružjem za ostvarivanje probitka u društvu (estradna zvijezda Dominique Saint-PierrePhezzan, grofica Benemunde - Galaktičko Carstvo). 

...borbene i sposobne... No još uvijek osjetno gurnute u drugi plan.
U svakom slučaju, podložna je dominaciji muškarčeve moći, koja proizlazi iz socijalne stratifikacije i/li demonstacije njegovog mačizma. Čak i kada obnaša određenu funkciju u vojnoj ili političkoj mašineriji (Hildegard – Carstvo, Frederica – Alijansa)  ili se gorljivo bori za civilna prava  (politička aktivistica Jessica EdwardsAlijansa), njezina je prividna emancipiranost prizemljenja mogućnošću djelovanja isključivo iz društvenog ili političkog zaleđa

Valja imati na umu da takav odnos prema ženi u LOGH-u proizlazi iz snažnog militarističkog konteksta i eksploatacije pojedinih oblika društvenih uređenja (u Carstvu prevladavaju feudalni odnosi, dok bi se korumpirana demokracija Alijanse mogla usporediti sa stvarnim demokracijama, koje i dalje na niz implicitnijih načina zalijevaju sjeme rodne nejednakosti).

Napominjem ovo kako bi gledatelj bio osviješten s obzirom na moguća očekivanja od serije, koja i u ovom aspektu, a s obzirom na svoj stil, nastoji rekreirati društvene odnose što bliže stvarnosti.

- - -

2.1.16. Naturalizam – sredstvo "podizanja" akcije


Unatoč nedostatku specijalnih efekata i relativnoj statičnosti malobrojnih scena neposredne borbe likova, LOGH ih posredstvom naturalističke vulgarizacije čini izrazito dojmljivim, efektnim i šokantnim. U tradicionalnom i eksplicitnom stilu japanskih OVA starije škole, koje svojim prijezirom prema vizualnoj cenzuri potiču perverzno uživanje u nesputanoj i veoma kreativnoj orgiji seksualnog i fizičkog nasilja, ova će vas serija istovremeno i zgroziti i oduševiti svojom barbarskom sirovošću.

I baš kada pomislite da se ljudi iz 1500 godina u budućnosti obračunavaju sofisticiranim sredstvima high-end tehnologije, u kadar će iznenadno uletjeti odred zastrašujuće maskiranih egzekutora u pancirnim odjelima s nazubljenim sjekirama u rukama, predvođenih dijabolično krvožednim šarmerom Walterom von Schonkopfom. 

Neke od šokantnijih scena smo izostavili, da slučajno ne biste povratili po tipkovnici.
Ovaj korpus Alijansinih znanstveno-fantastičnih vikinga romantičnog imena (Rosenritter), ali zato nimalo romantičnih manira egzekucije, razderat će svojim oštricama najveći dio kostiju i mesa u seriji tijekom neposrednih sukoba s pripadnicima Carstva. No (ne) bojte se, i imperijalni vojnici ne zaziru od posvemašnog mahanja sjekirama.

Krvoproliće koje nastaje kada se ove dvije strane sukobe licem u lice pridaje sasvim nove dimenzije animiranom grafičkom nasilju. Teško je ne priznati da su ove bitke, prepune jeze, straha, drame, lucidnih komentara likova te rasparanih trupala, osakaćenih udova i odrubljenih glava nepresušan izvor zabave i emocionalnog involviranja, koliko god to nastrano zvučalo. Oni sa slabijim želucem će možda ipak poželjeti preskočiti dijelove epizoda u kojima se narednik Schonkopf ustao na pravu nogu.