JAPANIMACIJA! EDICIJA 2012/2013

Nakon godinu dana pauze, japanimacija! je ponovno aktivna i periodički će se nadopunjavati planiranim člancima! 

Pripremio sam nekolicinu slikovnih teasera za nadolazeće teme čija je realizacija u planu tijekom narednog razdoblja. Riječ je o nasumičnom prikazu i redoslijed njihovog navođenja podno ovog teksta ne znači da će se tim slijedom i obrađivati. Dotične teme su mi se učinile najzanimljivijim materijalom kojem bih se doista volio dublje posvetiti koliko mi to dopuštaju vrijeme i obveze.

Svoj glas o preferiranim temama o kojima biste željeli čitati možete dati u anketi u desnom sidebaru ili se sa svojim prijedlozima obratiti na kontakt e-mail adresu - biti će razmotreni s radošću. Razlozi za odabir upravo ovih tema? Provjerite malo niže.

______________________________________________________________________________________



Macross je uz Gundam, Legend of the Galactic Heroes franšize te radove Leijija Matsumotoa definitivno najutjecajniji znanstveno-fantastični anime univerzum ikad. Kroz tri punokrvne serije te niz filmova i OVA, Macross nas je zanosio svojim melankoličnim i melodramatskim prikazom budućnosti u kojoj se ljudski rod, suočen s invazijama novih rasa, odlučio otisnuti u bespuća svemira.

Za razliku od mnogih drugih SF mecha animea, ovaj se u samom startu odredio kao veoma živopisno štivo koje ne dopušta militarističkom settingu i napucavanju letjelica u svemiru da uzmu danak u aspektu zabavnosti naslova. Gotovo uvijek pogađajući dobar omjer između naizgledne neozbiljnosti koncepta i teške militarističko-romantične drame u pozadini, predstavio nam je neke od najzanimljivijih likova i najljepših glazbenih brojeva u animeima uopće. 

Upravo je fokusiranjem na glazbu i romantične veze između popularnih glazbenih zvijezda i vojnih pilota Macross serijal uspio pronaći put do srca mnogih otakua, igrajući na evengreenske teme i snažne emocije, no pritom zadržavajući vedrinu i šireći krajnje pozitivnu poruku o snazi ljubavi i glazbe kao najsnažnijih sila ljudske civilizacije. 

______________________________________________________________________________________



Najdulja OVA ikada napravljena prava je poslastica za ljubitelje space opera i obavezno štivo za svakog ljubitelja animacije koji od dotičnog medija traži zrelost i realizam. LOGH je predstavio spektar impresivnog broja jednako impresivno okarakteziranih likova čije su sudbine uvučene u vrtlog sukoba golemih galaktičkih sila u čijem središtu svijetle zasljepljujuće sjajne zvijezde dvojice nadarenih vojnih stratega. 

Usprkos znanstveno-fantastičnoj podlozi, serija zrači začudnom razinom realizma te kroz kompleksan sukob Federacije i Imperija prevrta niz pitanja koja se odnose na politiku, filozofiju, religiju, moral te ljudske odnose kao takve. Kroz više od 100 epizoda ispunjenih epskim zvucima klasične glazbe proživjet ćete kaos međuzvjezdanog rata iz perspektiva ljudi različitih profila, uvjerenja i socijalnog položaja te svjedočiti raznim pojavnim manifestacijama života u svoj njegovoj ljepoti i težini.

Doista, nakon iskustva LOGH-a, pogled na anime industriju zauvijek se mijenja.

______________________________________________________________________________________



Intergalaktičke željenice, predivna plavokosa prikaza Maetel i simpatičan i neustrašiv dječak Tetsuro... Ikone anime industrije iz Matsumotovog kapitalnog djela Galaxy Express 999 koje svaki ljubitelj starije škole animacije nosi u scru.

Leiji Matsumoto je otac klasične japanske svemirske opere. Iako je univerzum njegovih ostvaraja izrazito velik i neshvatljivo isprepleten, određen je univerzalnom metaforom o dječačkom odrastanju kao bespovratnom putovanju u svemirska prostranstva u koje proiciramo svoje snove, nadanja i čežnje. 

Prepoznatljiv po svom vizualnom stilu koji uključuje disproporcionalnost u dizajnu likova, Matsumoto je ispričao niz dirljivih priča ispunjenih sjetom odrastanja kroz žanr svemirske avanture i slice of lifea

U novije je vrijeme ostvario suradnju s megapopularnim elektroničkim dvojcem Daft Punk, koja je rezultirala jednom od najorginalnijih medijskih kolaboracija ikada.

______________________________________________________________________________________



Postoji velika vjerojatnost da ste neku od mnoštva serija obuhvaćenih pod kapom Nippon Animationovog World Masterpiece Theater-a gledali kao dijete na nekoj od njemačkih kablovskih Tv postaja, bez da ste znali da je u biti riječ o proizvodima iz japanskih animatorskih studija.

Pozamašan broj WMT serija su adaptacije više ili manje poznatih (dječjih) novela europskih i američkih pisaca ispričane kroz poveću količinu epizoda, najčešće u prilično smirenom i sporom tempu. Rekreirajući atmosferu američkih i europskih gradova uglavnom u 19. i s početka 20. stoljeća,  prikazuju dirljive životne priče siromašne ili napuštene djece koja se bore za egzistenciju u teškim uvjetima opće socijalne bijede pritom ne zaboravljajući da je život jedinstveno i prelijepo iskustvo.

Kao takvi, ovi naslovi predstavljaju antipod postmodernističkim animeima poput Neon Genesis Evangeliona i čitave porodice serija koju je isti potaknuo, čime u jednu ruku pogoduju očekivanjima straijeg zapadnjačkog gledatelja naviklog na klasične i smirene animirane radove.

WMT je značajan i po tome što su mnogi doajeni anime industrije poput Miyazakija i Takahate svoj zvjezadni put započeli radovima na upravo ovoj porodici animea. Nažalost, dobar dio WMT serija još uvijek nije ne/službeno preveden za nejapanska tržišta, no u članku namjeravam prikazati barem 10-ak serija od kojih će vas poneka nedvojbeno uspijeti zainteresirati.

______________________________________________________________________________________



Svijet animea i mangi prepun je bizarnosti koje je veoma teško idejno nadmašiti ukoliko niste bilo psihički poremečena osoba bilo sasvim prosječan Japanac. Pritom ne govorimo o hentaijima, odnosno specijaliziranoj pornografskoj niši industrije koja dolazi s ustaljenim setom žanrovski uvjetovanih užasa, već o relativno komercijalnim naslovima namjenjenim širokim masama.

Elfen Lied, Gantz, Hellsing, Mermaid Forest, Narutaru, Claymore, Speed Grapher, Deadman Wonderland... Samo djelić serija koje šokiraju ekstremnim karakterom prikazane orgije nasilja i seksa i koje u tome nerijetko pretjeruju do mjere kada ih je više teško razlikovati od trash produkcije. Bespotrebno je naglašavati kako su dotični naslovi predvođeni pozamašnim brojem old school filmova i OVA u kojima je samo mašta granica dopuštenog.

Relativno dobre serije s provokativnim sadržajem ili produkcijski trash od kojeg treba bježati? Kroz ovu ćemo temu predstaviti neke od najšokantnijih naslova komercijalne produkcije koji potežu gore navedneno pitanje - kako novijih, tako i starijih.

______________________________________________________________________________________



Slice of life predstavlja jedan od najzathevnijih anime žanrova koji iziskuje pozamašnu količinu redateljskog umijeća, budući da upravo o njemu ovisi hoće li nas naslov udosaditi ubitačnom običnošću života ili nas potaknuti da u njoj otkrijemo skrivenu magiju koja će nam otvoriti neke posve nove horizonte.

Posebnu čar sadrže oni naslovi kod kojih unikatan setting dobrim dijelom oplemenjuje prikaze raznih manifestacija života. Riječ je o fantastičnim, nadrealističnim svjetovima poput onih koje su stvorili Aria, Yokohama Kaidashi Kiko, Haibane Renmei, Sora no Woto, Casshern Sins, Glaxy Express 999, Mushishi, Kino's Journey, Spice and Wolf, Kaiba, Natsume Juujinchou... 

Nerijetko su to small-scale priče s primjesama psihologizacije ili avanturizma koje nas nastoje osvojiti ponajprije svojom neponovljivom atmosferom, zanimljivim likovima i simbolizmom prije nego li napetom akcijom i konkretnom radnjom. Mistika, mitologija i slatka nedorečenost njihovo su glavno oružje.

Žanrovsko određenje je pomalo široko, no pomnim izborom nekih od najljepših pitomih, smirenih i magičnih svijetova posredovat ćemo vam dašak neponovljive magije ovih često zaboravljenih bisera animacije.

______________________________________________________________________________________



Iako sam u samim počecima bloga dosta prostora posvetio Ghost in the Shellu, pa tako i istoimenim filmovima u režiji Mamorua Oshiija, smatram da osebujan redatelj poput njega zaslužuje zasebnu temu u kojoj će se predstaviti njegov kompletan opus.

Iako najpoznatiji po prvom Ghost in the Shell filmu, Oshii je režirao moguće i daleko bolje naslove (Jin-Roh, Patlabor 2...) koji dijele veoma sličan stil - radi se o uglavnom ozbiljnim i mračnim ostvarenjima u kojima se posebno ističe podžanr znanstveno-fantastične političke i psihološke drame. Oshiijevi filmovi možda i nisu nešto što će vam se svidjeti na prvu loptu ukoliko ih idete gledati bez adekvatne mentalne pripreme. Riječ je o kontemplativnom štivu koje iziskuje strpljenje i pomno, ako ne i višestruko gledanje, ukoliko ga želite doživjeti na način na koji je autor to zamislio.

No da Oshii nije autor koji ne zna i zabaviti dokazuju njegova ostvarenja poput Patlabor serije ili klasične anime komedije Urusei Yatsura. U svakom slučaju, očekujte pomnije upoznavanje s opusom ovog redatelja i odrednicama njegovog stila.

______________________________________________________________________________________



Romantični animei koji nisu određeni klišejima klasične haremske komedije ili začinjeni elementima nadrealnoga veoma su rijetki. Dva naslova koja sam izdvojio definitivno pripadaju ponajboljim realističnim i zrelim joseiastim romantičnim naslovima koje povezuje velik broj sličnosti kako u temama, tako i u pristupu pa i krajnjoj kvaliteti produkcije. 

Oba su slice of life naslovi koji prate svakodnevne živote skupine studenata umjetničkog usmjerenja (polaznici glazbene akademije u Nodame Cantabile, odnosno studija lijepih umjetnosti u Honey and Clover) fokusirajući se na put njihovog odrastanja, popraćen međuljudskim interakcijama, nabujalim emocijama i artističkim aspiracijama.

Na putu pronalaska vlastitog integriteta, živopisne likove ovih dvaju naslova očekuju brojni izazovi i suočavanje s vlastitim strahovima i ograničenjima. Smijeh, suze, ljutnja, razočaranje, uzbuđenje, nadanje i novi početak... Očekuje vas čitava paleta najraznolikijih i i snažnih emocija koje ćete proživjeti zajedno s njima. 

U dinamičnoj produkcijskoj poslastici Honey and Cloveru će više uživati ljuditelji ljubave drame, dok će vas Nadame Cantabile nešto manje opterečivati dramom te više nasmijavati decentnim humorom i razgaljivati očaravajućim zvucima klasične glazbe. Svaki od naslova predstavlja pravi slice of life biser vrhuhnske produkcije koji bih toplo preporučio svakome.

______________________________________________________________________________________



Sviđali vam se njegovi radovi ili ne, Satoshiju Konu, koji je prije godinu i pol preminuo nakon naglog i neočekivanog dijagnosticiranja raka, mora se priznati status jednog od najvećih umjetnika u suvremenoj industriji japanske animacije. Njegov je opus dokaz mogućnosti tržišnog opstanka visoko artističkog izričaja u eri plitke komercijalne produkcije podređene imperativu lako probavljive zabave.

Specifičan nadrealistički redateljski izričaj koji je uvijek bio na rubu između realnog i fantastičnog obilježio je gotovo sve njegove radove, mahom psihološke drame (Millenium Actress, Perfect Blue, Paprika, Paranoia Agent) s proplamsajima specifičnog humora i ironije (Paranoia Agent, Tokyo Godfathers). Perpleksna priroda njegovih radova gledatelja često ostavlja zbunjenim i u nedoumici što je autor želio reći.

Posmrtno je planirana i premijera njegovog posljednjeg dugometražnog rada, fantastične avanture The Dream Machine koja obećava podjednaku dozu užitka i djeci i odraslima.

______________________________________________________________________________________