Neponovljivi svijet Macrossa jednostavno pršti melankolijom te veže uz sebe vjerni
fandom intezivnim, flambojantnim i veoma intimnim emocijama već tri puna
desetljeća. Sam spomen na franšizu evocira veoma prepoznatljivo, ugodno,
razigrano i snažno iskustvo, odnosno kolektivno sjećanje čovječanstva iz
daleke budućnosti, koje Macross prvotno utjelovljuje u svom dirljivo
humanističkom, kozmopolitskom i toplom duhu, a potom i proicira u srca
gledatelja kao na svoj način posebno i dragocijeno individualno sjećanje. A
nisu li to troje - instanstna prepoznatljivost, natopljenost
emocijama koje izazivaju gotovo slijepu predanost publike te sposobnost
posredovanja i stvaranja sjećanja, upravo najvrijedniji kapital koji neki
(medijski) proizvod može posjedovati?
Remember 30
Svaki će zagriženi, a osobito nešto mlađi anime/manga entuzijast, jednom
krenuti u prekapanje po naslovima stare škole, najčešće potaknut frekventnim i
glasnim jadikovkama forumaških otaku iskusnjara o tome kako je industrija
nekada, prije omasovljenja i posvemašne komercijalizacije, bila daleko
kvalitetnija. Evidentno je da se iza takvih opaski krije poprilična doza
kontradiktornog spoja najljućeg otrova i istovremeno najblažeg melema za dušu
znanog nam kao nostalgija, no u slučaju pojedinih franšiza razna se upitna i/li
neopravdana generaliziranja utemeljena na krajnje iracionalnim i subjektivnim
osjećajima itekako mogu raumijeti pa čak i opravdati.
U tom se kontekstu Macross, kao jedan od najzvučnijih antologijskih naslova
japanske animacije, čiji korijeni sežu u predzadnje desetljeće prošloga
stoljeća, a koji je u novije vrijeme jubilarno (25. godišnjica) revitaliziran
megapopularnom Frontier serijom, jednostavno kad-tad morao pojaviti na
stranicama japanimacija!-e. Voljeli ga ili ne, njegov je prepoznatljiv šarm
neosporan i veoma zavodljiv, a "na oprezu" bi trebali biti i gledatelji koji su puni predrasuda te skloni skepticizmu prema sadržajima razlitičim od
njihovih veoma uskih preferencija, kakav je i sam autor ovoga teksta.
Dok će jednima, koji su se već prepoznali u uvodnom dijelu, ovaj prigodni prikaz - stvoren kako bismo dostojno obilježili 30. jubilej franšize - vjerojatno biti poput nostalgične šetnje poznatim krajobrazom i
podsjetiti ih da ne zaborave na svoju staru ljubav, nadam se da će
onima drugima, neznalicama i usputnim padobrancima, uspješno prenijeti esenciju
onoga što Macross predstavlja - ne samo u okvirima medijske povijesti, nego i s
obzirom na svoj potencijal dopiranja do gledatelja te serviranja jednog
unikatnog iskustvenog koktela.
- - -
Let's Remember Love!
Čitava priča o Macrossu iznikla je na žanrovskoj inovaciji te
komercijalnom uspjehu megapopularnog Gundama, kojim je tijekom svojih
studentskih dana bila oduševljena i uža jezgra budućeg Macross teama,
predvođena danas veoma cijenjenim mecha dizajnerom Shojijem Kawamorijem. Kawamori je tijekom narednih
godina rada za sobom nanizao zvučne naslove - pored kapitalnog djela
Macrossa, kreirao je popularne fantasy/mecha serije (Vision of) Escaflowne
(1996.) i (Genesis of) Aquarion (2005.) te posve drugačiji, intrigantan i
introspektivan magical girl naslov prepun filozofske,
simboličke, religijske te mitološke motivistike, Earth Maiden Arjuna (2001.).
Svoje je mecha-dizajnersko umijeće pokazao u Ghost in the Shell, Patlabor te
Crusher Joe filmovima, Outlaw Staru, Eureki Seven, videoigrama Ace Combatu,
Armored Coreu... pa i u samom Gundamu.
Njegovu je originalnu propoziciju o kreiranju SF/mecha serije s pozamašnom
dozom realizma (koji se primarno odnosi na masovnu produkciju, mehanički dizajn
i funkcionalnost robota, a potom i na (melo)dramatičan ton ove epske svemirske
avanture) 1982. prigrlio Studio Nue te udario temelje budućoj franšizi prvom i
među fanovima daleko najcjenjenijom Macross serijom, The Super Dimension
Fortress Macross (izvorno planiranom pod nazivom Battle City Megaroad). Iako je
njezina produkcija bila obilježena raznim problemima, posebice onima
financijske prirode, naslov je svojom inovativnom formulom "pogodio u sridu",
odnosno u srca gledatelja, te uspio u prvoj polovici 80-ih u Japanu stvoriti
pravu pomamu za žanrovski i tematski sličnim serijama.
- - -
Fame Monster
To će rezultirati "Super Dimension trilogijom", koalicijom triju poptuno
odvojenih i zasebnih militarističkih/mecha SF avantura (The Super Dimension
Fortress Macross (1982.), Super Dimension Century Orguss (1983.), Super
Dimension Cavalry Southern Cross (1984.)) pod sponzorstvom kompanije Big West,
koja je potaknuta uspjehom Macrossa spremno odgovorila novootovorenim apetitima
domaćeg tržišta. Ipak, navedene su se serije za razliku od Macrossa
pozicionirale daleko marginalnije, a u povijesnoj su perspektivi ostale zapamćene
tek kao klonovi s mnogo manje zanosa, macrossovske poetike te dojmljivih
likova, odnosno intrigantnih interakcija među njima.
Prva je serija svoj proboj na zapadno tržište doživjela 1985. u sklopu
Robotech sage, veoma utjecajne 85-epizodne SF animirane serije, koju je
producirala i distribuirala kompanija Harmony Gold USA. Ova se epopeja sastoji
od prilagođenih, isprepletenih i radi vlastitog kontinuiteta i konzistencije
bitno izmjenjenih scenarija triju originalno zasebnih japanskih serija - spomenutih
SDF Macrossa i Cavalrya te tematski srodnog Genesis Climber MOSPEADA
(1983./1984.). Macross je u "okljaštrenoj" formi predstavljen kao
prvo od ukupno tri poglavlja Robotecha (First Robotech War / The Macross Saga),
a kr(aj)nji rezultat obično izaziva podjele među fanovima. Unatoč relativno
nespretnoj vesternizaciji popularnih glazbenih brojeva i originalnih imena likova te narušavanju
integriteta izvornika, ovaj produkcijski hibrid ostaje zapamćen kao jedan od
najranijih "krivaca" popularizacije animea izvan granica
Japana, a doživio je i nekolicinu daleko manje popularnih nastavaka.
- - -
Ustroj franšize
Macross je kroz trideset godina svoga postojanja nakupio tri glavne serije
(SDF (1982./1983.), Seven (1994./1995.), Frontier (2008.)), pet filmova (Do You
Remember Love? (1984.), Plus Movie Edition (1995.), The Galaxy is Calling Me!
(1995.), The False Songstress (2009.), The Wings of Goodbye (2011.)), šest OVA
naslova (Flash Back 2012. (1987.), Macross II: Lovers Again (1992.), Encore
(1994.), Plus (1994./1995.), Dynamite 7 (1997./1998.), Zero (2002./2004.)) te
nekolicinu mangi, nešto labavije povezanih kontinuitetom temeljne radnje (koji
se neprestano osnažuje brojnim i isprepletenim referencama na prethodne naslove
u svakom novom nastavku franšize) te sasvim dostatno individualnih kako bi
prudukcijskom timu dali manevarski prostor za kreativnu slobodu.
To rezultira
povremenim stilskim i tonalitetnim varijacijama u pojedinim dijelovima serijala
(small-scale naslovi Macross Plus i Zero daleko su ozbiljniji, mračniji i
"zreliji"), no njeni su esencijalni sastojci (motivi, poruke,
fabularni stereotipi i karakterni profili), koji ju brandiraju među širokom
publikom, gotovo uvijek zastupljeni u nekom obliku.
Nezaobilazno je istaknuti i plodnost franšize u domeni videoigara –
polučila je čak dvadesetak naslova raznoraznih žanrova za brojne konzole te
osobna računala, koji eksploatiraju i proširuju bazični svemir zadan animiranim
uspješnicama.
- - -
My Beautiful Place
U ovoj alternativno-fantastičnoj verziji novije ljudske povijesti (odnosno
skorije budućnosti), ljudi 2009. godine ostvaruju kontakt s agresivnom i
tehnološki superiornom vanzemaljskom rasom zelenih divova poznatih kao
Zentradi. Zentradije je ka Zemlji privukao gigantski transportni svemirski
brod, odnosno mobilna kolonija SDF-1 Macross, koju su ljudi pod okriljem
središnje zemaljske vojne institucije, U.N. Spaceya, rekonstruirali koristeći
ostatke oborene vanzemaljske letejelice, pronađene na udaljenom tropskom otoku
desetak godina ranije. Zentradiji su uvjereni da ovo tehnološko čudo pripada
njihovim zakletim neprijateljima znanim kao Supervision Army te na, u početku
veoma konfuznoj pretpostavci kako su ljudi možda njihovi izvorni tvorci,
odnosno protivnici, odlučuju započeti bespoštedan rat do potpunog istrebljenja
naše vrste.
Zentradiji su u svojoj originalnoj formi divovska vrsta, no posredstvom suvremene tehnologije iz SDF ere, moguće ih je smanjiti na ljudsku veličinu kroz proces mikronizacije. (SDF / DYRL?) |
Stavljeni pred gotov čin i bez vremena da analiziraju situaciju, ljudi su
primorani privremeno napustiti Zemlju u golemom Macrossu (Fortress) te se
sakriti u Mjesečevu orbitu, koristeći pritom vanzemaljsku tehnologiju Fold
System (Super Dimension), ekvivalent warp sustavima koji omogućuju putovanje
brže od svjetlosti, a koje smo u ovom ili onom obliku navikli viđati u
znanstveno-fantastičnim serijama. No sustav nenadano podivlja te ih katapultira
na sam rub Mliječne staze – i to je početak dirljivog galaktičkog križnog
puta jednoga dijela ljudske civilizacije, koji moraju prehodati kako bi se
vratili svom prelijepom plavom planetu, Zemlji (upravo se ovdje krije simbolika
naziva franšize, a implicira goleme prostorno/vremenske proporcije (macro) te
sam element njihovog nadilaženja (to cross)).
No ovaj puta će se morati
osloniti na konvencionalne metode putovanja te se nadati da će preostali ljudi
na Zemlji do njihovog povratka uspješno odolijevati napadima premoćne rase,
pritom i sami pružajući otpor vanzemaljskim flotama koje ih nastoje spriječiti
u njihovom naumu, a u čemu će im pomoći standardno-žanrovske transformacijske
sposobnosti samoga Macrossa.
Meltrandi, odnosno ljepša polovica centralne vanzemaljske vrste u Macross svemiru - jednom kad ih se kultivira, postaju sasvim pouzdane kućanice i vatrene priležnice. :) (SDF / DYRL?) |
- - -
Galaxy is Calling Me...
SDF serija nas uvodi u svijet franšize kroz uprizorenje upravo ovog rata,
poznatijeg kao Space War I, tijekom kojeg će ljudi postepeno otkrivati šokantne
detalje o podrijetlu života na Zemlji pa i u čitavome svemiru. Osvješteni novim
spoznajama te osnaženi kataklizmičkim iskustvom svemirskog masakra, na
poslijetku će zakopati ratne sjekire s dijelom svojih donedavnih neprijatelja,
a ova će nova snažna koalicija kroz opsežan program kolonozacije čitave
galaksije udariti temelje prosperitetnoj i potencijalno mirnoj budućnosti
svemira, utemeljenoj na uzajamnom uvažavanju i potpomaganju različitih oblika
inteligentnog života koji ga nastanjuje.
Četvero članova benda Fire Bomber postaju ključne figure u borbi protiv nove neprijateljski nastrojene interdimenzionalne rase vanzemaljaca poznatih kao Protodeviln. (Seven) |
- - -
Slikom u sliku
Autorski pristup kontinuitetu Macross franšize iznimno je zanimljiv te istovremeno i originalan i kontroverzan. Naime, brojni filmski i OVA dijelovi Macrossa predstavljaju proširenja ili alternativna prepričavanja pripadnih velikih serija, pri čemu ih Kawamori interpretira kao fikcionalne filmove koje su ljudi unutar Macross univerzuma snimili po ranijim povijesnim događajima. Osim što mu daje neslućene kreativne mogućnosti u pogledu daljnjeg usmjeravanja franšize, ovakvo viđenje stvari, prema kojemu realni medijski proizvodi imaju mjesto i u svojem zamišljenom svemiru, čini čitavu franšizu nekako integriranijom te umnaža njen šarm.
Bespoštedna borba i potreba za dokazivanjem dvaju nekadašnjih prijatelja i pilota Isamua i Gulda proteže se s ljubavnog plana na onaj karijeristički u ovoj intimnije intoniranoj priči o požudi, krivnji i kajanju. (Plus) |
No dotičnu interpretaciju kreator provlači i na preostale velike serije koje su uslijedile nakon SDF-a, što bi značilo da je riječ o "fikcionalnim TV serijama", a ne o sirovim uprizorenjima "službenih" etapa Macross timelinea. Zvuči konfuzno, a fanovima serijala i pomalo perfidno, jer omogućuje producentima da se jednostavno i neodgovorno ograde od potencijalno neuspješnih ili nedostatno kvalitetnih Macross naslova ležernom opaskom: "Ukoliko vam se nije svidjelo, ignorirajte, radilo se o loše produciranom "izmišljenom" sadržaju neke imaginarne produkcijske kuće u Macross univerzumu".
- - -
(De)culture!
Radnja Zeroa je smještena na od civilizacije odsječeni tropski otok, mali raj na Zemlji, koji skriva neobičnu legendu o mitskom Birdmanu, a čini uvertiru u događaje prve Macross serije. (Zero) |
Nekih desetak godina prije nego li je ugledni američki stručnjak za
međunarodne odnose Joseph Nye iskovao pojam meke moći, njegovu je suštinu
izrazila, magnificirala te u samu idejnu srž svog budućeg medijskog nasljeđa
pohranila jedna sasvim (ne)obična japanska animirana serija. Posrijedi je
filozofija da su manje opipljive zalihe kulturnog i intelektualnog kapitala
nacija (u ovom slučaju sveukupne civilizacije) nerijetko mnogo učinkovitije u
postizanju političkih i društvenih ciljeva od tradicionalnih sredstava prisile
– političke, vojne i ekonomske moći.
Macross u konceptu kulture i duhovnih civilizacijskih postiguća vidi
komparativnu prednost ljudske vrste u odnosu na razne prijetnje koje
utjelovljuju hostilnost, mržnju i zakon sile. Imaginarna vrsta Zentradija, a i
nekih drugih oblika života koje susrećemo u kasnijim nastavcima Macrossa, u
prvom je doticaju s ljudskom kulturom doslovno zgranuta (a kultura ovdje ne označava samo krajnje produkte umjetničkog stvaranja, već složen splet suodnosa u
njihovoj pozadini, kojim je ljudsko društvo protkano posredstvom osjećaja
privrženosti, prijateljstva i ljubavi).
Njihovo visokotehnološko i vojnički
ustrojeno društvo ne poznaje koncept kulture, zaboravilo je na ljubav i
zazire od osjećaja te od spolnosti. Vrstu održava pomoću genetskog
inženjeringa, a pripadnici muških i ženskih spolova žive u odvojenim klanovima,
kako bi se smanjilo izbijanje potencijalnih konflikata i remećenje funkcionalne
podjele rada, usmjerenog na neprestano osvajanje novih teritorija, gomilanje
još više razorne moći i preduhitrivanje sile silom.
Iako je dospio na otok igrom slučaja, Shin će svojom empatijom i požrtvovnošću eventualno osvojiti naklonost hostilne i nepovjerljive Sare, u kojoj će pronaći ljubav svog života. (Zero) |
Tako postavljene stvari otvaraju prostor inscenacijama brojnih komičnih
situacija potaknutih urnebesnim reakcijama nekultiviranih vanzemaljaca na za
ljude sasvim normalne obrasce iskazivanja romantične privrženosti (grljenje,
ljubljenje), ali ujedno i tome da nas se u neopterećenom i revijalnom tonu
freudovski podsjeti na važnost libidoznih veza (odnosno ljubavi), koje čitavu našu
civilizaciju drže na okupu i oplemenjuju motiviranjem na kreativno
stvaralaštvo. Kroz prikaz robotiziranog, tehnokratskog društva, koje niječe
osjećaje, svodi spolnost na razinu reproduktivne funkcionalnosti i teži
gomilanju materijalnoga, sasvim je izvjesna i, za SF žanr tipična,
upozoravajuće-spekultivna komponenta.
- - -
Make Love, Not War
Krajnja poruka franšize izgara pacifističkim apelom za vođenjem ljubavi, a ne rata. Sve dok se likovi daleko nadmoćnijem
neprijatelju suprotstavljaju kroz vojne operacije i uporabu sile, njihova
nastojanja završavaju katastrofalno, a opća perspektiva se čini tmurnom. No u
trenutku kada shvaćaju da se protiv tame ne bori tamom i kada složno zapale
svoja srca nadom i krajnje pozitivnim sentimentima, stvari se počinju drastično
mijenjati. Snaga kulture, ovdje konkretno posredovana glazbom kao iziričajem
šarolikosti emocionalnih stanja – sreće, ljubavi, punine, nade; ali i boli,
tuge, sjete i čežnuća - pa i potencijal same ljudske prirode, postaju
neodoljivi i vanzemaljskim protivnicima.
Zanimljivo je kako takav pristup baca posve novo svjetlo i na sam koncept
antagonista – Macross u njima ne vidi arhetipske neprijatelje koji
personificiraju metafizičko zlo, već potencijalne prijatelje koje snagom
nedvosmislenog i opipljivog primjera valja navesti da stanu žudjeti za onime
što pokreće i obogaćuje nas same. Kroz istraživanje povijesti i pronalaženje
zajedničkog ishodišta u mitskoj Protokulturi, ljudi i Zentradiji će eventualno
pronaći uporište za obostrani dijalog, prihvaćanje različitosti te
međusobno obogaćivanje vrsta i kultura.
Koliko god se ovakva orijentacija – koja implicira da je skoro sve moguće
riješiti iskrenom komunikacijom vlastitih emocija - čini utopijskom,
naivnom i pomalo smiješnom, neosporno je da je u svojoj prirodi zanosna i
plemenita, a bogme i sasvim politički korektna. Ona predstavlja djetinje
iskrenu posvetu snazi ljubavi, nerijetko ridikuliziranoj u današnjem odveč
znanstvenom i racionalnom svijetu u kojem se vrijednosti i emocije koriste
uglavnom kao oruđe jeftine emocionalizacije masa, odnosno proizvodi s kratkim
rokom trajanja, ali služi i kao poziv na otvorenost prema onome što je naizgled
fundamentalno drugačije od nas samih.
- - -
Tko pjeva, zlo ne misli
Najpamtljiviji element Macrossa je bez daljnjega njegova glazba, koja
obnaša i sasvim funkcionalnu ulogu u sklopu radnje. Tijekom Prvog Svemirskog
Rata, ljudi će otkriti pritajeni potencijal glazbe da zbuni, prožme, te na
kraju potpuno obuzme i preobrati nekultivirane vanzemaljce, što će iskoristiti
kao vlastitu stratešku prednost. A može li išta biti tako zanosno, zabavno i
efektno kao kada se počne ratovati ne samo teškim futurističkim naoružanjem,
već i pjesmom koja koncentrira i u bespuća svemira odašilje stremljenja čitavog
ljudskog roda te univerzalnu poruku o ljubavi? Doista, ovaj moment predstavlja
glavnu (razlikovnu) snagu serijala, koji bi bez njega vrlo vjerojatno bio
daleko prosječniji, neatraktivniji i komercijalno neuspješniji.
Sasvim je opravdano reći kako Macross svoj kultni status duguje prvoj od
nekolicine u serijalu predstavljenih glazbenih ikona i jednoj od prvih
virtualnih pop idola uopće – poletnoj i predivnoj Lynn Minmay, heroini
svemirskog rata, koja je svojim glasom spasila čovječanstvo, očarala čitavu
jednu generaciju (a čini to i dan danas) te lansirala glazbenu karijeru svoje
seiyu, Mari Iijime. Pomalo je paradoksalno, no sasvim zadivljujuće kako je
jedan imaginaran animirani lik proslavio stvarnu osobu u njenoj sjeni (a ne obrnuto),
što dovoljno govori o kulturološkom značaju koji ovaj medij uživa u Japanu.
Nekki Basara, glavna zvijezda rock benda Fire Bomber predstavlja svojevrstan (glazbeni) uzor mladom i razigranom ženskom vokalu, Mylene Jenius. (Seven) |
Prva galaktička AI zvijezda, hologramska senzacija Sharon Apple, pršti seksipilom, ali oko sebe širi i neobjašnjivo zlokobnu auru. (Plus) |
Kada se kompiliraju svi singlovi, pregršt obrada te albuma koji su ugledali svjetlo dana zahvaljujući Macrossu, finalna je brojka uistinu impozantna. Dakako, ne treba zaboraviti niti na poprilično kvalitetnu pozadinsku glazbenu kulisu pojedinih naslova, koja je u emocionalnim provokacijama uglavnom jednako uspješna kao i velik dio singlova imaginarnih zvijezda.
- - -
Guess what, My Boyfriend is a Pilot!
SDF-1 Macross kao mobilna tvrđava pored svoje vojne namjene također čini
privremen, no relativno prostran dom i brojnim civilima, koji unatoč
izvanrednim okolnostima unutar velikog spaceshipa pokušavaju organizirati
svakodnevan i normalan život. Letimičan pogled na njihove krajnje opuštene
aktivnosti uistinu može zavarati i navesti na zaključak da je SDF Macross više
nalik klasičnim anime sitcomima poput Maison Ikkokua ili Kimagure Orange Roada, prije nego li znanstveno-fantastičnom mecha naslovu s epskom dimenzijom svemirske opere. Hibridnost između karakteristika tih momenata (romance/comedy/slice of life i macha/action/SF/adventure/space opera) predstavlja ciljani imidž koji Macross i želi stvoriti u očima
gledatelja.
Protagonisti Macross serija obično su mlađahni vojni piloti, neprestano
izloženi pogibelji na prvim linijama galaktičke bojišnice, kojima su neizvjesnost i smrt sastavni dio svakodnevice. No prave zvijezde franšize, koje ove pomalo predvidive i nezanimljive shounenaste karakterne tipove potiskuju u drugi plan, jesu izrazito dojmljivi ženski likovi; među njima se naviše ističu zvrkasti i/li lascivni glazbeni idoli, koji dolaze iz sasvim drugačijeg,
no paralelno opstajućeg svijeta blještavila i privida. Kroz uspostavljanje
slatkog i konformirajućeg klišeja o romantičnoj isprepletenosti nositelja dvaju
atraktivnih i na svoj način cijenjenih društvenih uloga, ovi se svjetovi
sučeljavaju, nadopunjuju i miješaju u jedinstveno iskustvo koje vam u oblasti
animacije može posredovati isključivo ova franšiza.
Dok se kroz starlete najčešće eksploatiraju intimne i profesionalne nesigurnosti izazvane golemom popularnošću, društvenim očekivanjima i dužnostima te neusklađenim životnim prioritetima, kroz pilote i militarističko osoblje općenito, prevrću se problematike gotovo identične prirode, no znatno većeg stupnja neposredne egzistencijalne ozbiljnosti.
- - -
Triangler
Macross izrazito voli kontrastne karakterne, svjetonazorske i/li kontekstualne profile možebitnih ljubavnika, među kojima inducira pozitivan naboj temeljem stereotipa o obostranom privlačenju različitosti. Oni u svojim sličnostima pronalaze naznake utjehe i pretpostavke povezanosti, a u svojim razlikama priliku za svojevrsnom kompenzacijom i eskapizmom – no razumiju li se istinski i nesebično i mogu li se uspješno podupirati u svojim stremljenjima i trenucima osobnih slabosti?
Gdje se nalazi granica između prijateljstva i ljubavi? Može li istinska ljubav nadići ne samo društvene i kulturološke uvjetovanosti te karakterne različitosti, već i determiniranost vrstom? Ova pitanja su kreatorima, kao i tematika sazrijevanja općenito, čini se, podjednako zabavna kao i nezaobilazno uprizorivanje čestog, ali sasvim podnošljivog - štoviše - relativno efektnog odmjeravanja svemirskih letjelica.
Scenaristi parove stavljaju na test i uvođenjem treće osobe kao potencijalnog objekta romantičnih interesa, čime stvaraju pretpostavku za pravi ljubavni poligon ispunjen strašću, dilemama, kušnjama i rastancima, odnosno za neravnomjernu preraspodjelu gledateljevih simpatija u odnosu na određenu stranu. Prikazani odnosi su kompleksni, zamršeni i nepredvidivi, no nerijetko i veoma opipljivi, zamislivi i sasvim pozitivno prizemljeni kako bi gledateljima bili bliži.
Istovremeno se progovara i o ideal-tipskim vezama i sentimentima tj. simboličkoj dimenziji ljubavi, i o njenim posve konkretnim manifestacijama, koje mogu varirati od čisto seksualne privlačnosti i površne zaljubljenosti do istinskog poštivanja utemeljenog na stabilnosti, te se razmatra mogućnost njihovog opstanka u dugoročnoj vremenskoj perspektivi. U tom smislu Macross svoj puni potencijal razvija paralelnim praćenjem nekolicine parova te nerijetko briljira upravo na primjerima sporednih likova, koji svojom osobitošću i šarmom definitivno obogaćuju posredovano iskustvo.
Plus će nam kroz svoju mračnu ljubavu priču otkriti tajnu raskinutog prijateljstva između dvoje vojnih pilota i danas perspektivne, ali sjetne glazbene menadžerice. (Plus) |
- - -
Triangler
Otvorene i samopouzdane izvana, no krhke i nesigurne iznutra: u svakom slučaju, očekujte i više nego dovoljno strasti i golotinje u Macross naslovima općenito. (Frontier) |
Rise & Fall: Neuništiva i ponosna Sheryl će se slomiti pod teretom duboke osamljenosti i razapinjućih osjećaja, dok će Rankino izranjeno srce potražiti utjehu upravo u karijeri. (Frontier) |
Shinova i Sarina ljubav možda je i najtranscendentalnija i najtrnovitija u čitavom Macross univerzumu. (Zero) |
- - -
Ideon settingom i određenim temama neodoljivo asocira na Gundam, ali i na Macross - posebno u svom momentu dalekih svemirskih putovanja, koje šaćica ljudi mora prevaliti pod neprestanim progonom svojih humanoidnih alijenskih neprijatelja. Ono čime Ideon "čini razliku" u mecha/robot žanru je i pristup likovima, koji više nisu generični i bezosobljeni crtani junaci, već ljudi od krvi i mesa koji osjećaju i u odnosu na čija se stradanja može daleko više suosjećati. Kroz lik vanzemaljke Karale i njen odnos s ljudskom posadom Ideona, artikulirana je i zanimljiva tema mogućnosti međusobnog prihvaćanja i suživota dvaju različitih vrsta i kultura putem traženja zajedničkog jezika i opraštanja.
- - -
Tajna se, dakle, krije upravo u kremi, odnosno načinu na koji Macross lijepi i prilagođava sastavne plohe prethodno spomenutih naslova te time stvara poprilično dobro izbalansiranu gorko-slatkastu i lako probavljivu leguru lepršavosti i tragike. Riječ je o u načelu zabavnijoj i opuštenijoj varijanti Gundama i Ideona, s čime se mnogi koji su odgledali navedene naslove beskompromisno slažu. Dakako, pojedince će takav pristup nedvojbeno odbiti od gledanja, no valja shvatiti kako je Macross nešto što ćete željeti gledati uz velike kokice i Coca Colu s mozgom u stanju hibernacije, Singstar mikrofonom u rukama i, eventualno, paketićem papirnatih maramica uz sebe. Ipak je ovdje riječ o mjuziklički raspjevanoj akcijsko-romantičnoj SF soap operi, isupnjenoj krajnje zaraznom patetikom, radi koje - budimo iskreni - sapunice i mjuzikle upravo i volimo.
- - -
Uzori i lekcije I: Leiji Matsumoto
Što je toliko posebno i "drugačije" u konceptu koji je predstavio SDF Macross? Metaforički rečeno, ova je torta složena od slojeva tijesta koje su još ranije dobro ispekli majstori zanata, Leiji Matsumoto te Tomino Yoshijuki.
Matsumoto je još tijekom 70-ih u poprilično kontekstualno simplificiranom cartoonish stilu spjevao svoje svemirske epove među kojima se ponajviše ističu Galaxy Express 999 (1978./1981.) te Space Battleship Yamato (1974. - nadalje). GE999 je zorno pokazao kako animacija može snažno emocionalno zanijeti gledatelja upravo poput poezije te ga potaknuti da kroz jednu krajnje nerealnu, sanjivu i naoko beskrajnu metaforičnu avanturu usputno propitkuje sasvim realne i svakodnevno-životne uvjetovanosti te moralne dileme.
Upravo su dugotrajnost te epizodni karakter serije doprinjeli konačnom dojmu iskustvenog bogatstva i dragocjenosti prehodanoga trnovitoga puta na kojem smo odrasli zajedno s imaginarnim junacima te stvaranju izrazito lijepih i u srcima gledatelja veoma lako nastanjivih asocijacija i sjećanja - nešto što itekako pronalazimo i u SDF Macross seriji. Franšiza će od GE999 naslijediti i neodoljivu perverznu potrebu za čestim servisiranjem fanova prizorima svojih (polu)golih ženskih likova.
Upravo su dugotrajnost te epizodni karakter serije doprinjeli konačnom dojmu iskustvenog bogatstva i dragocjenosti prehodanoga trnovitoga puta na kojem smo odrasli zajedno s imaginarnim junacima te stvaranju izrazito lijepih i u srcima gledatelja veoma lako nastanjivih asocijacija i sjećanja - nešto što itekako pronalazimo i u SDF Macross seriji. Franšiza će od GE999 naslijediti i neodoljivu perverznu potrebu za čestim servisiranjem fanova prizorima svojih (polu)golih ženskih likova.
Yamato se tijekom svog višegodišnjeg rasta pretvorio u veoma dramatičnu (post)apokaliptičnu sagu koja prikazuje dirljive napore čovječanstva, što u najezdi ekstraterestrijalnih prijetnji nastoji sačuvati svoj rodni planet i civilizacijsku jezgru te ostvariti ideal miroljubive intergalaktičke koegzistencije (lajtmotiv SDF Macrossa). Ono što je započelo kao primarno avanturistički orijentirano uprizorenje nastojanja jednog nediferenciranog kolektiva, odnosno hrabre i požrtvovne posade svemirskog broda Yamata, s vremenom se počelo sve više oslanjati na do simboličke razine uzdignute i u svojoj biti ideal-tipske romantične veze među poprilično uspješno isprofiliranim nositeljima radnje.
Mada u suštini poprilično nerealan, metaforičan i bajkovit, Yamato je kombinacijom olovnog militarističkog i dostojanstvenog stila te snažnih emocionalnih apela, poduprtih jednako osjećajno zasićenom orkestralnom kulisom, najavio nastupanje ere u kojoj će komercijalna animacija moći izvesti uspješan manevar od sadržajno-stilske djetinjatosti prema svojevrsnoj zrelosti i ozbiljnosti primjerenoj odraslijoj demografskoj skupini gledatelja. Tom je dojmu pridonio i sasvim neskriveni sloj revanšističko-nacionalističkih implikacija franšize, koje su vješto ugrađene u naizgled univerzalnu, općeljudsku perspektivu fabule, a katalizirane kroz gotovo mitološku uzvišenost njenog sveukupnog stila, kao i aktualiziranje nekih novih motiva poput prijeteće opasnosti od nuklearno-ekološke katastrofe.
- - -
- - -
Uzori i lekcije II: Tomino Yoshijuki
Tomino je svojom Mobile Suit Gundam franšizom podigao čitav mecha žanr iz njegove super robot faze u onu znatno ozbiljniju, u kojoj je naglasak stavljen na realistične i ispolitizirane odnose, uzročno-posljedične veze, složeniji fabularni kontekst, prirodnije karaktere likova te funkcionalnost mehaničkih borbenih oklopa, a u kontrastu s ranijom predominacijom efektne i neopterećeno-zabavne, ali zato poprilično plošne robotske akcije (Mazinger Z, Getter Robo...).
No praskozorje Gundam serijala bi nas moglo podučiti i tome kako prenglašavanje (zamorne) vojne dimenzije settinga, politizacija fabularnog konteksta te forsiranje nerijetko suhoparne mecha akcije u komparaciji s nedovoljnom istaknutošću, odnosno eksploatacijom krajnje subjektivne dimenzije protagonista, mogu "zrelije" naslove po pitanju zabavnosti učiniti mnogo inferiornijima u odnosu na priče dobrano zasićene maštovištošću, pretjeranom nerealnošću, simbolizmom i/li opuštenošću. Radi se o prijetnji krajnje robotiziranosti i ukočenosti strukture serije, koja ubija živopisnost i razigranost njenoga svijeta.
Ovom redatelju podžanr super robota nipošto nije bio stran, štoviše, tijekom 70-ih je kreirao neke od najpoznatijih naslova u toj oblasti poput Voltes V, Zambot 3, Daitarn 3... No jedna se serija osobito ističe u njegovom super robot opusu, jer postojano stojeći na žanrovskim konvencijama, pojedinim elementima ujedno predstavlja i prijelazni moment prema ozbiljnijoj i mračnijoj kulisi unutar mecha/robot žanra, a riječ je o Space Runaway Ideonu (1980./1981.).
Sličnosti između Ideona i Gundama vidljive su i u samom dizajnu likova i priče te njihovoj prezentaciji.(SR Ideon) |
Čini se kako je ovu bazu Macross nadogradio nešto dojmljivijim i u prvi plan isturenijim likovima, daleko slojevitijom karakterizacijom i real robot konceptom. Moment super robot zabavnosti je aproksimirao s nadrealnih i prenapuhanih prizora borbe na, istaknutom individualističkom glazbenom kulisom dinamiziranu, njihovu nešto "realniju" inscenaciju te na melodramatski obojene karakterne interakcije, kojima pristupa s iznimnom pažnjom i čini ih svojim središnjim motivom.
- - -
Bittersweet Symphony
Autori Macrossa su svjesni da kvalitetu pojedinog naslova najčešće mjerimo prema njegovom potencijalu da nas svojim sadržajem zabavi, a krajnjom porukom oraspoloži te s ovim credom kroz serijalizacije i pristupaju gledatelju, gotovo nikada ih ne pokušavajući učiniti usiljeno ozbiljnima. Za uzvrat od njega očekuju da prihvati jedan vid razigranosti u kojoj se ono realno i ozbiljno u settingu nikada ne shvaća isključivim i jednostranim, kako ne bi postalo naporno i generično; a ono što je nerealno i neozbiljno je takvo sa svrhom i djelomice namjerno autoparodično - ne bi li pružilo adekvatnu protutežu izrazito jakom emocionalnom naboju konteksta, koji pozicionira likove u zanimljive, zamršene i nepredvidive perspektive i konstelacije međusobnih odnosa.
Franšiza će vas tako s jedne strane zabavljati i razgaljivati razigranim prizorima iz svakodnevnog života i dopadljivom komedijom, involvirati vas u ciljano predimenzioniranu, napetu ljubavnu dramu i golicati vam maštu izrazitom seksualnom sugestivnošću, provokativnošću te povremenim fanserviceom, što se ionako savršeno uklapa u kontekst sladostrašću ispunjenoga svijeta showbiza. S druge pak strane iskorištava prednosti tmurnog makrokozmičkog plana dugotrajne mukotrpne i požrtvovne borbe čovječanstva za golu egzistenciju kako bi vas konformirala univerzalnim humanističkim porukama, potresla nenadanim tragedijama i natjerala da se prepustite valovima ovog prezasićenog emocionalnog miksa.
...veličanstvene svemirske borbe... |
...i involvirajuću karakternu dramu. |
- - -
Za pristup narednim sadržajima, kliknite na pojedini banner!
Kroz dosadašnji tekst ste mogli dobiti
otpriličan dojam o tome kako stvari funkcioniraju na razini cjelokupne animirane
franšize, no valja naglasiti da je svaki dio Macross sage specifičan i
drugačiji na svoj osobit način te da ovakvo poopćavanje stvari nije dostatno u
prenošenju daška pravog sadržajno-stilskog bogatstva te produkcijskih posebnosti serijala. Upravo zato ćemo se
nakratko posvetiti svakom od "velikih" Macross naslova, ne biste li stekli
konkretniji dojam o pojedinačnim scenarijima, likovima i temama.
Već smo vam predstavili temeljni zaplet originalne Macross serije koji je postao baza čitave franšize, a nadalje ćemo vas detaljnije upoznati s troje legendarnih protagonista, Hikaruom, Minmay i Hayase te se više posvetiti njihovim međusobnim odnosima, kao i pojedinim sporednim likovima koji su obilježili ovaj dragulj 80-ih. Objasnit ćemo i sličnosti i razlike između serije i evergreenskog filmskog retellinga Do You Remember Love?, jednog od ponajboljih SF animiranih filmova ikada, koji unatoč poodmaklom datumu produkcije i dan danas oduševljava svojom audio-vizualnom kvalitetom.
- - -
Specijalni Macross prilozi:
Macross serije + filmska / OVA proširenja:
Već smo vam predstavili temeljni zaplet originalne Macross serije koji je postao baza čitave franšize, a nadalje ćemo vas detaljnije upoznati s troje legendarnih protagonista, Hikaruom, Minmay i Hayase te se više posvetiti njihovim međusobnim odnosima, kao i pojedinim sporednim likovima koji su obilježili ovaj dragulj 80-ih. Objasnit ćemo i sličnosti i razlike između serije i evergreenskog filmskog retellinga Do You Remember Love?, jednog od ponajboljih SF animiranih filmova ikada, koji unatoč poodmaklom datumu produkcije i dan danas oduševljava svojom audio-vizualnom kvalitetom.
- - -
Sljedeća velika Macross serija iz ranih 90-ih donekle je podijelila fanove s obzirom na promjenu glazbenog stila koji je u središte stavio rock te daleko redundantniju tehničku izvedbu na tragu niskobudžetnih trash SF akcića. Novi junak, mlađahni rocker Nekki Basara i njegov band Fire Bomber morat će se suprotstaviti invaziji nove vanzemaljske vrste Protodeviln u ovoj relativno jednostavnoj, ali poletnoj i zabavnoj priči, koja će brzo raspršiti početnu gledateljevu skepsu i pokazati mu da ima i više nego dovoljno "emocije".
- - -
Posljednja u nizu velikih Macross serija postala je instantni tržišni hit i osvojila naklonost ljubitelja serijala, predstavljajući nove upečatljive protagoniste i pop-idole, intrigantne ljubavne spletke i pravi audio-vizualni spektakl, dodatno unaprijeđen u dva nedavno izdana filmska retellinga. Slijedeći suvremene trendove u industriji japanske animacije, Macross je Frontierom postao i daleko seksualno eksplicitniji (fanservice) i slađi (moe), a svojim je spojem sulude CG akcije i romantične drame ostvario za serijal jedan posve novi vid zarazne zabavnosti.
- - -
Individualne Macross OVA-e:
"Ružno pače" serijala jedini je njegov dio u produkciju kojeg Kawamori nije bio involviran, a ubrzo ga se i "odrekao" poslovično ga izmjestivši u alternativni Macross univerzum koji nema nikakve veze sa službenim timelineom franšize. Iako naknadno kreditiran kao pričom odveč neoriginalan, a izborom protagonista promašen u odnosu na SDF, ovaj je kraći naslov u svoje vrijeme bio pravi bestseller, a može se pohvaliti i OST-om budućeg kompozitora za slavni Gainaxov Evangelion, Shiroa Sagisua.
- - -
Plus je još 1994./1995. ujedinio redateljsko-kompozitorski dream team Watanabe/Kanno, koji će kasnije postati slavan po Cowboy Bebopu, što samo po sebi nagovještava zaokret prema višem standardu narativne i stilsko-tematske zrelosti te karakterne prezentacije. 30-ak godina nakon originalne SDF serije, maleni kolonijalni planet postaje poprište intimne drame između dva suprotstavljena vojna pilota i uspješne menadžerice prvog galaktičkog AI glazbenog idola u ovom ponešto artističkom i izrazito atmosferičnom Macross naslovu.
- - -
Povodom obilježavanja 20 godina postojanja franšize, 2002. počašćeni smo drugim u nizu "ozbiljnijih" Macross naslova, koji nas konkretno upoznaje s događajima iz ere rata za ujedinjenje čovječanstva, prethodećima SDF seriji. Dok suprotstavljene militarističke frakcije unakrsno razmjenjuju vatru iznad otočja Mayan, a u dubini oceana pritajeno spava tajanstveni artefakt drevne vanzemaljske civilizacije, mladi UN-ov pilot Shin igrom sudbine dolazi u kontakt s domorodačkom djevojkom Sarom, kroz koju će spoznati pravu ljubav i iskonsku radost života u skladu s prirodom.
- - -
Specijalni Macross prilozi:
- - -
- - -
- - -
KRONOLOGIJA FRANŠIZE PREMA REDOSLIJEDU PRODUKCIJE:
(preporučeni redoslijed gledanja):
The Super Dimension Fortress Macross (1982.-1983.)
Macross: Do You Remember Love? (1984.)
The Super Dimension Fortress Macross: Flash Back 2012
(1987.)
Macross II: Lovers Again (1992.)
Macross Plus (1994.-1995.)
Macross 7 (1994.-1995.)
Macross Plus: Movie
Edition (1995.)
Macross 7 The Movie: The Galaxy Is Calling Me! (1995.)
Macross 7: Encore (1995.)
Macross Dynamite 7 (1997.-1998.)
Macross Zero (2002.-2004.)
Macross Frontier (2008.)
Macross Frontier Movie I: The False Songstress (2009.)
Macross Frontier Movie II: The Wings of Goodbye (2011.)
- - -
- - -
KRONOLOGIJA FRANŠIZE PREMA FIKCIONANLNOM TIMELINEU:
Macross Zero (2008.)
The Super Dimension Fortress Macross (2009.-2012.)
Macross: Do You Remember Love? (2009.-2012. / retelling, producirano
2031.)
The Super Dimension Fortress Macross: Flash Back 2012 (2012.)
Macross Plus (2040.)
Macross Plus: Movie
Edition (2040., retelling)
Macross 7 (2045.-2046.)
Macross 7 The Movie: The Galaxy Is Calling Me! (2046.)
Macross 7: Encore (2046.)
Macross Dynamite 7 (2047.)
Macross Frontier (2059.)
Macross Frontier Movie I: The False Songstress (2059.,
retelling)
Macross Frontier Movie II: The Wings of Goodbye (2059.,
retelling)
Macross II: Lovers Again (1992., alternativni svemir)
- - -
DODATNE NAPOMENE:
Ovaj, kao i vezani Macross tekstovi ne sadrže važnije spoilere na radnju pojedinih nastavaka. Ukoliko su usputno naznačene određene mogućnosti zapleta/raspleta, to je zato jer se isti smatraju svojevrsnim općim i posvemašno prisutnim znanjem unutar šire otaku zajednice, odnosno jer je navođenje istih ključno za rekonstrukciju franšize u prezentacijske svrhe.
Pregled obuhvaća sve glavne animirane Macross naslove, uključujući serije, filmove i OVA-e, dok mange, videoigre i anime shortovi koji potpadaju pod univerzum franšize nisu prikazani niti uključeni u gore objavljeni pregled kronologije, već moguće tek usputno spomenuti.
Tehničke informacije (godina izdanja, produkcija, broj epizoda ect.) o pojedinim Macross naslovima možete pronaći na pripadnim stranicama istih.
Svi slikovni, video i audio zapisi objavljeni u sklopu ovoga priloga vlasništvo su njihovih originalnih tvoraca te su ovdje predstavljeni u krajnje neprofitnu svrhu informiranja i dodatne promocije Macross franšize bez intencija polaganja vlasničkih prava sa strane autora japanimacija!-e.
Slike korištene u ovom članku te člancima pripadnih dijelova Macross franšize su jednim dijelom urađene od strane autora teksta, dok su drugim preuzete s različitih mrežnih stranica.
S obzirom na poveći opseg Macross multimedije, posebice OST-ova, zainteresiranima preporučujem odlazak na sljedeću mrežnu stranicu koja iste kompilira u zavidnom broju: