petak, 7. siječnja 2011. u 23:41 Objavio/la radicalDreamer


Seikai franšiza svojim opsegom i razrađenošću univerzuma koji joj čini dom poprilično zapanjuje. Njezin originalni tvorac Hiroyuki Morioka započeo je s objavljivanjem svojih Seikai SF novela 1996. te desetak godina nakon toga nastavlja brižljivo graditi fikcionalni svijet koji je višekratno oživljavan na ekranima u vidu anime serijala, OVA-a i dugometražnih filmova. U najkraćim crtama franšizu bismo mogli opisati kao grandioznu znanstveno-fantastičnu epopeju, koja u razvučenom stilu space opere prati životne priče dvoje protagonista te genezu i razvoj njihove romantične veze. S obzirom na izbor teme i narativnu tehniku animiranih izdanaka franšize, uradak podsjeća na klasične anime naslove SF/space opera žanra starijeg datuma (Legend of Galactic Heroes, Macross, Gunbuster, djela Leijija Matsumotoa...) te poput njih uspijeva u stvaranju svojevrsne melankolične atmosfere, kao katalizatora svih uprizorenih događaja.

S obzirom da pojam klasično implicira apriorno priznavanje neprikosnovene i bezvremenske vrijednosti nečega, čini se da sam već na izvjestan način širokogrudno preporučio animniranu franšizu. Kako sam njenom praćenju pristupio s poprilično velikim očekivanjima i neopisivom radošću, uzet ću si slobodu da ovaj osvrt u određenoj mjeri obojim subjektivnim zapažanjima, dojmovima i prosudbama, nadajući se da ću pritom pronaći zlatnu sredinu između između objektivne analize i vlastitog ukusa. Želja mi je predstaviti vam setting, radnju i glavne likove te u kraćim crtama skicirati centralne odlike Seikai svijeta, usput se osvrčući na pojedinosti koje su mi se u realizaciji samog koncepta više ili manje svidjele. Za početak bih naglasio da je franšiza potencijalni rudnik blaga za ljubitelje epskih SF priča i anime nostalgičare koji prepoznaju kvalitetu u oprobanim žanrovskim koncepcijama.


A long time ago, in a galaxy far far away...

Ova svemirska saga započinje na planetu Martine u sazvježđu Hayde, koji postaje sljedećim interesnim objektom velikog i moćnog Abh Emipirea, a čija se vlast proteže na više od polovice svega poznatog svemira. U kriznoj situaciji i suočeno s ultimatumom militaristički superiorne rase, poglavarstvo planeta odvaguje između pružanja otpora i mirne predaje neprijatelju. U prijelomnom trenutku, uvidjevši svoju bezizlaznu situaciju, častohlepni se predsjednik Haydeanskog sustava, Rock Lynn, opredjeljuje za iznimno nepopularan potez – odabire treću, kompromisnu opciju i sklapa sporazum s Abh Empireom na temelju kojeg ostaje na svojoj političkoj poziciji, no u svojstvu predstavnika Abh nacije.


Emigriravši s planeta čiji su se stanovnici, ozlojađeni sramotnom predajom, odnosno izdajom, spremili na njegovo linčevanje, Lynn zadužuje slugu da se pobrine za sigurnost njegovog sina, maloga Jinta. Jinto, još uvijek premlad da razumije kompleksnost ondašnjih događanja, naredne godine svoga djetinjstva provodi izučavajući u školi moćne Abhove i njihovu civilizaciju, djelomično zaboravivši na nesretne okolnosti koje su ga do toga dovele. Kao budući plemić u redovima Abhova te njihov službeni građanin, tituliran „knezom Hydea“, dječak je okrenut budućnosti određenoj misterioznom rasom, koja na izvjestan način postaje objektom njegove fascinacije.


Sasvim suprotno izvjesnim gledateljevim očekivanjima, Jinto ne osjeća nimalo mržnje ni nagon za osvetom prema naciji koja je zavladala njegovim planetom, za razliku od ogorčenih mu sunarodnjaka. S obzirom da dječak nikada uživo nije vidio ni jednog pripadnika te rase, ono što je tijekom obrazovanja čuo o njoj još je uvijek obavijeno velom tajne te nalikuje mitu. Kao što kasnije doznajemo, razlog tome je što Abhovi ne pokazuju značajniji interes za unutrašnje prilike svjetova koje pokoravaju – njihov je cilj uspostava dominacije putem kontrole nad trgovačkim rutama, a lojalnost pokorenih planeta osiguravaju prijetnjom pozamašnom vojnom mašinerijom kojom raspolažu.


Na izvjestan način prihvativši svoju sudbinu kao Abha, sada već mladića i pripadnika plemićke kaste, Jinta očekuje militaristička obuka te opraštanje od starih prijatelja. Sa zadaćom da ga otpremi do njegovog novog doma gdje će pohađati vojni koledž, po njega dolazi mlada i lijepa Lafiel, pripadnica kraljevske loze Abhova pod nazivom Abriel te potencijalna pretendentica na prijestolje, a trenutno na obuci za vojnog pilota. Susret između njih dvoje izrazito jasno razotkriva da je riječ o glavnom, u budućnosti romantičnim vezama združenom, paru u ovom serijalu. Upoznavši Lafiel, Jinto počinje učiti o Abhovima iz prve ruke, a njegova fascinacija postepeno sve više raste; kako u odnosu na njihovu kulturu i životne navike, tako i s obzirom na mlađahnu ljepoticu.


U pozadini radnje Seikaija leži legenda o Abhovima kao genetskim inženjeringom izmijenjenim potomcima negdašnjih Zemljana, koji su ih primarno iskorištavali za pokoravanje svemira. S obzirom na okolnosti, razvoj njihove samosvjesti te superiornost temeljenu na genetskom ustrojstvu maksimalno prilagođenom životu u svemiru, negdašnje kreacije okrenule su se protiv vlastitih tvoraca te su uspijele izgraditi najgrandiozniju civilizaciju koja nastanjuje svemirska bespuća. Njihova agresivna, osvajačka narav i gotovo mitološki potencirani bešćutnost i bijes priskrbili su im nepopularan status u očima preostalih svemirskih nacija, koje na njih gledaju kao na izrođena, a ne ljudska bića. Jedna od njihovih najočiglednijih karakteristika je mladolik vilenjački izgled, što je rezultat genetske predispozicije, koja im omogućuje da dugo žive i pritom fizički ne stare.


Radnja Crest of the Stara nastavlja se kada Jintovo i Lafielino putovanje biva ometeno nenadanim incidentom koji će trajno obilježiti buduće odnose u svemiru – njihov transportni spaceship biva napadnut od strane Alijanse četiriju nacija koje su se udružile protiv Abhova, čijoj dominaciji odlučuju stati na kraj. Nenadani napad dvoje suputnika uspijeva izbjeći, no postaje jasno kako predstoji doba dugog i nemilosrdnog rata.


Zanimljivo je da, unatoč predimenzioniranju Abhovske nadmoći na početku serijala, situacije koje će se prikazati kroz daljnji tijek radnje više razotkrivaju kako se i njihovi militaristički vođe, i češće nego bismo li pretpostavili, suočavaju s bezizlaznim borbenim situacijama. Rat koji je započeo u početnim fazama djeluje kao odmjeravanje podjednakih snaga s visokim stupnjem neizvjesnosti glede njegovog krajnjeg ishoda. Uključujući Bannere, iz epizode u epizodu pobliže ćemo se upoznavati sa značajnim ličnostima iz plemićkih, kraljevskih i vojnih krugova Abh Empirea, što će u konačnici stvoriti dojam da se pred gledateljima htjelo djelomično demistificirati mitove vezane uz Abhove kao eksponente istinskoga zla u pojavnom svijetu.


Ljubavni evergreen

Struktura je priče u osnovi prilično jednostavna – izbio je rat, njegovi motivi su tipično političko-gospodarske naravi, a ono što ćemo dalje promatrati je njegov tijek s fokusom na pustolovine Jinta i Lafiel te evoluciju njihovog prijateljstva – isprva njegovog prerastanja u posebi oblik privrženosti, potom u Jintovu platonsku naklonjenost prema često bešćutnoj djevojci te njenu potajnu brigu za njega, da bi se na kraju dogodio proboj iz zatvorenih oklopa njihovih kompleksnih osobnosti u iskrenu provalu emocija.


Pritom je Crest u osnovi (pre)razvučena pripovjest o njihovu upoznavanju, a Banneri nastavljaju pratiti pustolovine Lafieline posade tri godine poslije prve serije, nakon što je svaki od protagonista završio svoju vojnu obuku. Stoga naredni serijali predstavljaju direktne sequele, a filmovi njihove recapove, dok je kratki Birth OVA pripovjest vezana uz Lafielino začeće, rađena prema dodatnim Moriokinim kratkim pričama na osnovnu radnju Seikaija (te je time ujedno prequel prvoj seriji, Crestu).


Svjedočenje postepenom razvoju Lafieline i Jintove ljubavne priče iznimno je lijepo, jer kao par sa svim svojim pojedinačnim karakteristikama te specifičnom prirodom svoje povezanosti na čaroban način oživljavaju jednu naoko klasičnu tematsku koncepciju. Poradi dužine serijala, razvučenosti epizoda i čestih prisjećanja likova na prošla događanja, neizostavan je blagi osjećaj melankolije koji obilježava protok vremena i kronologiju dugotrajnog rata.


U središtu Jintovog propitkivanja jest prolaznost svega i dopiranje do Lafielinog srca ogrezlog u hladnoći toliko svojstvenoj Abhovima. Kako doprijeti do nje? Kako joj saopčiti i razotkriti da je, pored dužnosti koju obnaša, potrebita ljubavi i pažnje kao individua, kao Lafiel, a ne kao Njezino Veličanstvo? Kako probiti štit njenog ponosa, trezvenosti i otupjelosti? Hoće li itko plakati kada on jednoga dana bude umro? Hoće li ona plakati? Mlad i odrastao naglo i bez bliskosti, Jinto, vrckast i pomalo nespretan kakv jest, unatoč vlastitim slabostima i nesigurnostima, nastoji diskretno dokučiti Lafielin unutrašnji svijet, jednako ju tako podupirući i ohrabrujući u njenim odlukama, te se na taj način ponekad pokazuje zrelijim od brojnih starijih likova koje ćemo susresti.


Ona se pak, u sebi duboko nesretna jer je osamljena, dok se njenu osobu svodi na puku kraljevsku titulu, mora suoćiti sa strahom pred nesposobnošću da stasa u odraslu i odgovornu osobu koja će znati donositi ispravne odluke, biti dostojna svoje dužnosti prema domovini i ispuniti očekivanja koja drugi imaju od nje. Istovremeno se u njenom životu rađa potpuno nov osjećaj koji kao Abriel mora zatomiti, kako na površinu ne bi izbila njena emotivna strana. No može li to?


Njihova je interakcija nerijetko obilježena decentnim humorom, jednako kao i situacije s brojnim drugim likovima, osobito članovima posade, koje ćete tijekom serijala imati prilike pobliže upoznati sa svim njihovim karakternim odlikama. Poput zaljubljenih golupčića koji se međusobnim podbadanjem štite od srama što osjećaju pred obostranom privlačnošću, gledajući izolirano od ostatka radnje, njihova je priča nedvojbeno obojena izrazito pozitivnim šarmom te uspijeva razgaliti gledateljevo srce.


Druga strana medalje

No, ako pogledamo ovu anime franšizu u malo širim okvirima, sa svim njenim odlikama i specifičnostima, možda bismo naišli na nešto drugačiju situaciju i počeli sastavljati podulji popis neplauzabilnih realizacijskih rješenja.


Možda je najbolje početi od tempa kojim se razvija radnja. Već nakon nekoliko prvih epizoda postat će vam jasno da je Seikai trakavica sapuničastog tipa i da je u stanju razvuči pojedine, često ne odveč inspirativne konverzacije, gotovo na pola vremena trajanja jedne epizode. Pribrojimo tome i nekoliko drugih činjenica: unatoč određenoj dozi realnosti koja proizlazi iz prilično jednostavnog settinga, serijalu kronično nedostaje intriga koje bi barem donekle dinamizirale radnju. 


Izostanak istih, kao i zasićenje uistinu (pre)dugim i u skladu s njihovom količinom, zamornim konverzacijama, koje se svode na analiziranje borbenih taktika isključivo između Abhovim generalima, posebice ćete osjetiti tijekom Bannera I čija se radnja odvija gotovo isključivo na Lafielinom spaceshipu. Riječ je o izrazito nedinamičnom aspektu serijala. Nebrojeno puta tijekom gledanja sam se zapitao koliko bi ovaj bio zanimljiviji da je podjednako zastupljeno prikazivanje Alijansinih šema i doskočica neprijatelju.


Kad se pak odluči za prikazivanje svemirskih pokolja, Seikai kao da nekako ne uspijeva zaokupiti istima – zbog kruto kroničarskog pristupa opisu ratnih događanja ili zbog ne odveć atraktivnih/nerazumljivih scena borbi...? Ovdje je shodno postaviti i ono vječito pitanje koje me proganja prilikom praćenja skoro pa svakog tematski sličnog ostvarenja: mora li se koncept svemirskog SF-a u gotovo 100% slučajeva svoditi na bjesomučno napucavaje letjelica u vakuumu? S obzirom na navedeno, prema osobnoj procjeni, zanimljivijima mi se čine oni dijelovi priče koji su uprizoreni na pojedinim planetima i u konkretnim urbanim/prirodnim ambijentima, a ne u svemiru. Zapitajući se malo dublje o tome kako sam uspio privesti sve epizode kraju, možda bih morao konstatirati kako je prije bila riječ o svojevrsnoj inerciji nego li o realnom interesu koji sam osjećao prema onome što će se dogoditi u nastavku...


Ako stvari sagledamo iz te perspektive, mogli bismo reći kako Seikai ne donosi ništa pretjerano intrigantno ili novo kako bi zaslužio pozornost osrednje strpljivog ili pak žanrovski mu  ne odveč sklonoga gledatelja. S druge strane – neosporivo je da u oprobanosti svog koncepta skriva neosporivu privlačnost te da na kraju, unatoč svemu, uspijeva izazvati onaj osjećaj zadovoljstva što se saga ispratila do svršetka i što su se oni zamorni dijelovi kojih je, nažalost, bilo previše, ipak odtrpjeli.


Iako je predstavio čitav niz sporednih likova, posebice Abhova, serijal baš i nije uspio u značajnijem oblikovanju njihovih pojedinačnih karizmi; možda u skladu s propagiranim modelom u kojem je svaki Abh tek mala i beznačajna matica u većem sustavu ostvarivanja općeg dobra? Svjetlih izuzetaka na sreću ima – izdvojio bih dojmljivu ekscentričnu i umišljenu koketu, Grand Duchess Spoor,  plemkinju lucidnog karaktera, čiji ambivalentan odos prema njenom brodskom zapovjedniku, a koji ima odlike sadističke ljubavi, nerijetko rezultira zanimljivim i komičnim situacijama.


Gledati ili ne?

Seikai franšiza je u globalu izrazito bogata i razrađena, no svoju poziciju na mjestu individualnih favorita teško da može zauzeti bez oslanjanja ne već više puta spominjan prikriveni šarm (koji neće nužno biti dovoljan razlog svakome da se upusti u trošenje životnog vremena na njen popriličan broj epizoda i dodataka). Bogatstvu njena fikcionalnog svijeta svjedoći i autorov napor da isključivo za njegove potrebe osmisli poseban jezik nazvan Baronh, čijim spisima serijal obiluje.

U konačnici u sjećanju najjače ostaje taj osjećaj bezvremenske vrijednosti Jintove i Lafieline ljubavne priče, čije su glavne odlike jednostavnost i svojevrsna banalnost. Time djelomično trijumfira nad onim stvarima čiji smo izostanak ranije klasificirali kao manu i nedostatak – složenost, intrigantnost, originalnost i dinamičnost. Laganom klizenju i rasplinjavanju te priče nedvojbeno pogoduje i doista kvalitetna instrumentalna glazbena podloga koja vas prati tijekom serijala, iako bismo možda mogli prigovoriti na ponešto uskom obimu glazbenog repertoara.

Uzljubite li franšizu, nesumnjivo će vam ostati u lijepom sjećanju i vjerojatno je da će vam i ovo predstavljenih pustolovina biti malo. S obzirom da je autor novela nastavio s njihovim pisanjem, bilo bi lijepo kad-tad vidjeti i njihovu ekranizaciju. Spomenimo i to kako je franšiza uobličena u mangu koju je izdao Tokyopop, a izradio Aya Yoshinaga.


PREPORUČENI VIDEOZAPISI















INFORMACIJE

Crest of the Stars

Alternativni nazivi: Seikai no Monshou
Produkcija: Bandai Visual, BeSTACK, Sunrise, Bandai Entertainment, WOWOWO
Godina produkcije: 1999.
Tip: serija
Epizoda: 13
Žanr/teme: SF, space opera, military, action, romance, drama


Banner of the Stars

Alternativni nazivi: Seikai no Senki, Battle Flag of the Stars
Produkcija: Bandai Visual, BeSTACK, Sunrise, Bandai Entertainment, WOWOWO
Godina produkcije: 2000.
Tip: serija
Epizoda: 13
Žanr/teme: SF, space opera, military, action, romance, drama


Banner of the Stars II

Alternativni nazivi: Seikai no Senki II, Battle Flag of the Stars II
Produkcija: Bandai Visual, BeSTACK, Sunrise, Bandai Entertainment, WOWOWO
Godina produkcije: 2001.
Tip: serija
Epizoda: 10
Žanr/teme: SF, space opera, military, action, romance, drama


Banner of the Stars III

Alternativni nazivi: Seikai no Senki III, Battle Flag of the Stars III
Produkcija: Bandai Visual, BeSTACK, Sunrise
Godina produkcije: 2005.
Tip: OVA
Epizoda: 2
Žanr/teme: SF, space opera, military, action, romance, drama


Crest of the Stars Movie

Alternativni nazivi: Seikai no Monshou Tokubetsuhen, Crest of the Stars Special Edition
Produkcija: Bandai Visual, BeSTACK, Sunrise, WOWOWO
Godina produkcije: 2000.
Tip: film
Epizoda: 1
Žanr/teme: SF, space opera, military, action, romance, drama


Banner of the Stars Movie

Alternativni nazivi: Seikai no Seinki Tokubetsuhen, Banner of the Stars Special Edition
Produkcija: Bandai Visual, BeSTACK, Sunrise, WOWOWO
Godina produkcije: 2001.
Tip: film
Epizoda: 1
Žanr/teme: SF, space opera, military, action, romance, drama


Crest of the Stars: Birth

Alternativni nazivi: Seikai no Danshou: Tanjou, Lost Chapter of the Stars: Birth, Passage of the Stars: Birth
Produkcija: Bandai Visual, BeSTACK, Sunrise, Bandai Entertainment, WOWOWO
Godina produkcije: 2000.
Tip: special
Epizoda: 1
Žanr/teme: SF, space opera, military, action, romance, drama